Odkládáte si ruku na řadící páku? Docela tím svému vozu škodíte

-jka / AutoRoad.cz, 16. prosince 2017, 10:57 Google+

Ano, odkládání ruky tam, kam nepatří, odkládání nohy tam, kam nepatří - nešvarů, kterých se za volantem dopouštíme, je mnoho. Někdy jimi ubližujeme svému vozu a jindy zase ostatním účastníkům silničního provozu. Pravdou však je, že všechny tyto věci děláme většinou neúmyslně - o tom, že by mohly autu škodit nemáme mnohdy ani tušení. Které činnosti to jsou? A kdo nás je naučil?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 17.12. 13:00) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Začneme ale od konce - odkládání ruky i nohy na nesprávné místo nás totiž nenaučili v autoškole, ale museli jsme se je naučit postupně sami. Pokud totiž dodržíme tu ideální a vlastně jedinou správnou pozici za volantem, budeme volant držet oběma rukama a ruka nám k řadící páce sjede jen tehdy, chceme-li zrovna změnit rychlostní stupeň či vyřadit. Jenže pokud budeme například popojíždět v koloně či typickém pražském provozu, a řadit a vyřazovat každou chvíli, časem nám jedna ruka na řadící páce prostě zůstane. 

V tak pomalé rychlosti, kterou se v kolonách běžně pohybujeme navíc obě ruce na volantu přeci nepotřebujeme. Otázkou potom zůstává, jak velkou silou na řadící páku působíme. Pokud totiž budeme ruku držet vlastní silou, "zase tolik se nestane". Pokud ale patříme mezi řidiče, kteří sedí vyloženě špatně - tj. naklonění doprostřed automobilu, opírajíc se přitom o loketní opěrku a řadící páku, pak již dochází k nadměrnému opotřebení některých dílů. Které to jsou?

Tato poloha je bohužel zvláštně poslední dobou velmi častá a oblíbená zejména u mladých řidičů. Jenže tlakem na řadící páku vyvíjíme tlak také na táhla vedoucí k převodovce, a jimi zase na vidličky, kterými se v převodovce volí jednotlivé rychlostní stupně. Zde pak vzniká nadměrné tření mezi vidličkami a ozubenými koly či synchrony, které má za následek rychlejší opotřebení převodového soukolí. 

Pokud toto chování doplníme ještě odkládáním levé nohy na spojkový pedál, můžeme rovnou počítat s tím, že pravidelný servis přijde mnohem dříve, než odpovídá servisním tabulkám. I tento fakt se vyskytuje u mnoha řidičů, a vznikl zejména z důvodu lenosti časté změny polohy při častém řazení. Jenže již při samotném odložení nohy na spojkový pedál, dochází z dlouhodobého hlediska k výraznému opotřebení spojkového ložiska, v horším případě pak k určitému, více či méně citelnému, prokluzu spojky. 

Výše zmíněné chování má tak jediný výsledek - dřívější servis a větší investice s ním spojené. Ať už je však automobil ve kterém jezdíme půjčený či služební, pokud máme k automobilům alespoň nějaký vztah, měli bychom se těmto nešvarům vyvarovat. Oba výše zmíněné nešvary pak samozřejmě platí pouze pro vozidla s manuální převodovkou. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Odkládáte si ruku na řadící páku? Docela tím svému vozu škodíte

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 17.12.2017 13:00 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Srovnávací test Mercedes-AMG E63 S vs. Cadillac CTS-V

Evropská sofistikovanost vs. americké svaly. Kdo postavil nejlepší výkonný sedan?

Policejní BMW i3

Policie vyhodila 211 milionů okny, elektrické "služebáky" najely sotva 10 kilometrů týdně

Mercedes-Benz třídy S

Mercedes nechce zůstat pozadu, své prémiové sedany naučí řídit do roku 2020

Snadný způsob, jak oklamat pojistku Tesla Autopilot

Techniku za miliony oklamal pomerančem, cestování má teď mnohem příjemnější

Kia Stinger GT

Kia míří skutečně vysoko, nebojí se srovnání ani s BMW či Porsche

Bugatti Veyron

Testovací jezdec Bugatti měl děsivou nehodu. Vysvětluje, co se stalo v rychlosti 400 km/h

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda Favorit

Děsivě silná Škoda Favorit z Jamajky? Nebudete věřit

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

  2. Techniku za miliony oklamal pomerančem, cestování má teď mnohem příjemnější

  3. Z vysněného auta se stala noční můra: Chtěla jen pár oprav, místo toho dostala hromada šrotu

  4. Nevíte co se starým náklaďákem? Šikovný kutil si z něj postavil dům na kolech, včetně garáže

  5. Bertone překvapil celý svět. Lancia Stratos Zero měla naprosto unikátní design

  6. Testovací jezdec Bugatti měl děsivou nehodu. Vysvětluje, co se stalo v rychlosti 400 km/h

reklama

Zprávy odjinud