Často bývá označován jako "diesel na benzín", ovšem to není tak docela přesné. Nový motor Skyactiv-X totiž kombinuje princip vznětového i zážehového motoru, tedy jiskru od zapalovací svíčky i vysokou kompresi a rovnoměrný zážeh celé směsi ve válci.
Motory Skyactiv-X jsou tak prvními, které využívají převratnou technologii Spark Controlled Compression Ignition, zkráceně SPCCI. Vysvětlovat princip fungování tohoto motoru už se snažilo mnoho lidí, ovšem bez názorné ukázky to jde poměrně těžko. Mazda se ale nenechala zahanbit a o fungování revolučního motoru se podělila s celým světem v podrobně zpracovaném videu.
To ukazuje jak fungování benzínového (zážehového) motoru, kde směs ve válci zapaluje svíčka, tak fungování dieselového (vznětového) motoru, kde dochází k zažehnutí směsi vlivem vysokého tlaku a teploty. Jako poslední je pak ukázán právě motor Skyactiv-X, který obě funkce kombinuje.
Zřejmě první věcí, která vás při pohledu na průřez motoru Skyactiv-X zaujme, je tvar pístu. Jeho horní část totiž není plochá, ale do špičky. Právě tento netradiční tvar totiž pomáhá vytvořit ve válci víření, díky kterému se skvěle promíchá směs benzínu a vzduchu.
A dobré promíchání směsi je opravdu důležité, neboť motory Skyactiv-X používají jen velmi málo paliva, tudíž je směs poměrně řídká. K tomu se váže další zajímavá skutečnost během cyklu motoru - tentokrát už ale při kompresi. Jakmile je totiž píst ve své horní úvrati, těsně před jiskrou od svíčky je do válce, přesněji řečeno ke svíčce, vstříknuto malé množství paliva.
Tento moment je ve videu poměrně snadno přehlédnutelný, ovšem pro fungování motoru je zcela nepostradatelný. Směs ve válci je totiž příliš chudá na to, aby ji mohla svíčka zapálit. Pokud se ale vstříkne trocha paliva přímo ke svíčce, vznikne zde bohatší směs, která snadno vzplane a ve válci se vytvoří miniaturní "ohnivá koule", která pak zbylou řídkou ale stlačenou směs snadno a hlavně rovnoměrně zapálí.
A právě v tom je hlavní fór celého motoru fungujícího na principu SPCCI - kombinace klasické jiskry od svíčky a zároveň rychlého a rovnoměrného zapálení směsi, jak to známe o dieselových motorů. Mazda tak vytvořila v podstatě svatý grál mezi motory, neboť si z každého bere to nejlepší.
Motory Skyactiv-X by se měly pod kapotou produkčních vozů objevit už za pár let a radost by měly dělat řidičům, ekonomům i eko-aktivistům. Podle prohlášení Mazdy by totiž měly předvádět ukázkovou spotřebu, skvělé jízdní výkony a navíc by měly být ekologičtější, než celá výroba a provoz elektromobilu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.