Bezpečnostní pásy: Jak fungují a proč zachraňují životy?

-mao / AutoRoad.cz, 23. srpna 2017, 16:26 Aktualizováno 23.8.2017, 16:42 Google+

Naše automobily jsou vybaveny desítkami různých bezpečnostních systémů, které nám v případě nárazu mají zachránit život. Ten nejzákladnější a současně i nejdůležitější nás už ale chrání již od roku 1959 - samozřejmě že mluvíme o tříbodovém bezpečnostním pásu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Volvo

Sdílejte článek

Prvním automobilem, který byl standardně vybaven tříbodovým bezpečnostním pásem, se stalo Volvo PV544 a ihned za ním následovalo Volvo Amazon. Těžko se potom můžeme divit, proč si Volvo tak dlouho drží pověst nejbezpečnějších vozidel na světě.

Za vynálezem bezpečnostního pásu, jak ho známe dnes, stál konstruktér Nilse Bohlina. Ten si sice svůj vynález nechal patentovat, ovšem patent byl vedený jako otevřený, takže ho mohl využít kterýkoliv zájemce ze světa. To vedlo k masovému rozšíření bezpečnostních pásů a tím i zvyšování bezpečnosti automobilů.

Již dříve se objevovaly ve světě dvoubodové bezpečnostní pásy, které si do automobilů našly cestu z letadel. Ty však byly nedostatečným řešením, neboť tělo držely pouze v úrovni pasu. Tříbodový bezpečnostní pás ale držel člověka jak v oblasti kyčle, tak v oblasti hrudníku. Tedy v místech, kde je tělo "nejpevnější".

Svou smysluplnost bezpečnostní pásy dokázaly poměrně rychle a v průběhu sedmdesátých let se z nich stal povinný doplněk snad všech nových automobilů, minimálně co se předních sedadel týče. Ani tříbodový pás vám však nemohl zachránit život, pokud jste ho neměli zapnutý. V následujících letech tak postupně docházelo i na zpřísňování legislativy týkající se použití pásů posádkou.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Například v tehdejším Československu bylo povinné poutání na předních sedadlech až od roku 1967 a to jen při jízdě mimo obec, v roce 1976 se mimo město musel poutat každý kdo měl pás a až od roku 1990 se lidé museli poutat i ve městech.

Základní princip tříbodového pásu přetrval až dodnes, ovšem díky rozvoji moderních technologií už zůstal stejný pouze pár přes naše tělo. Všechno ostatní podléhalo dalšímu vývoji a tak jsou nyní naše pásy vybaveny například předpínači , omezovači tahu, atd.

Například předpínač během nehody zajistí, že pás se posune do správné polohy a pevně tělo obejme. Naopak omezovač tahu poté ve správný moment tah pásu lehce uvolní, díky čemuž je lidské tělo zadrženo jemněji. To vše se ale odehrává během zlomků vteřiny.

Některé automobilky šly ale ve svém výzkumu ještě dál a například americký Ford jistou dobu experimentoval s bezpečnostními pásy obsahujícími airbag, díky čemuž by se tlak pásu na tělo rovnoměrněji rozložil.

img-responsive

Bezpečnostní pás s airbagem | foto: Ford Motor Company

Se stále stoupajícím zájmem automobilek o bezpečnost cestujících je však jasné, že vývoj bezpečnostního pásu ještě dlouho neskončí.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Bezpečnostní pásy: Jak fungují a proč zachraňují životy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cyklista objevil v dopravní zácpě ukradené auto své ženy

Ukradli vám auto? Zkuste víc jezdit na kole, možná se štěstí obrátí i na vás

Terrafugia TF-X

Představí Tesla létající auto? Musk promluvil o budoucnosti přepravy

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Myčka, wapka nebo ruční mytí? Tohle je pro vaše auto nejlepší

Genesis Essentia

Nový koncept Genesis? Naprosto úchvatná Essentia vypadá jak z pera Aston Martinu

Porsche Cayenne

Kauza Dieselgate opět ožívá, Porsche zřejmě svolá okolo 60 000 vozidel

Audi Q8 Sport Concept

Nová Audi Q8 na obzoru? První ze série upoutávek přinesla drobné zklamání

reklama
reklama

Doporučujeme

Ariel Hipercar

Bude o dost levnější a ve zrychlení porazí Bugatti Veyron. Model Hipercar už…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Karoq 1,0 TSI - Budoucnost tří válců? Statistiky mluví jasně

  2. Chris Brown vyvezl své pozlacené Lambo, extravagantní vkus nezapře

  3. Škoda Octavia s nájezdem 695 000 km? Technik nevěřícně žasl nad její kondicí

  4. Druhoválečný transportér křížený s odtahovkou? Seznamte se s Tankensteinem

  5. Znáte nejdražší SUV světa? Ta nejvzácnější vlastní jediný člověk, Rolls-Royce je až šestý

  6. Zetor vytáhl do boje, obrněnec Gerlach najde uplatnění v každé moderní armádě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud