Bezpečnostní pásy: Jak fungují a proč zachraňují životy?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. srpna 2017, 16:26 Aktualizováno 23.8.2017, 16:42 Google+

Naše automobily jsou vybaveny desítkami různých bezpečnostních systémů, které nám v případě nárazu mají zachránit život. Ten nejzákladnější a současně i nejdůležitější nás už ale chrání již od roku 1959 - samozřejmě že mluvíme o tříbodovém bezpečnostním pásu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Volvo

Sdílejte článek

Prvním automobilem, který byl standardně vybaven tříbodovým bezpečnostním pásem, se stalo Volvo PV544 a ihned za ním následovalo Volvo Amazon. Těžko se potom můžeme divit, proč si Volvo tak dlouho drží pověst nejbezpečnějších vozidel na světě.

Za vynálezem bezpečnostního pásu, jak ho známe dnes, stál konstruktér Nilse Bohlina. Ten si sice svůj vynález nechal patentovat, ovšem patent byl vedený jako otevřený, takže ho mohl využít kterýkoliv zájemce ze světa. To vedlo k masovému rozšíření bezpečnostních pásů a tím i zvyšování bezpečnosti automobilů.

Již dříve se objevovaly ve světě dvoubodové bezpečnostní pásy, které si do automobilů našly cestu z letadel. Ty však byly nedostatečným řešením, neboť tělo držely pouze v úrovni pasu. Tříbodový bezpečnostní pás ale držel člověka jak v oblasti kyčle, tak v oblasti hrudníku. Tedy v místech, kde je tělo "nejpevnější".

Svou smysluplnost bezpečnostní pásy dokázaly poměrně rychle a v průběhu sedmdesátých let se z nich stal povinný doplněk snad všech nových automobilů, minimálně co se předních sedadel týče. Ani tříbodový pás vám však nemohl zachránit život, pokud jste ho neměli zapnutý. V následujících letech tak postupně docházelo i na zpřísňování legislativy týkající se použití pásů posádkou.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Například v tehdejším Československu bylo povinné poutání na předních sedadlech až od roku 1967 a to jen při jízdě mimo obec, v roce 1976 se mimo město musel poutat každý kdo měl pás a až od roku 1990 se lidé museli poutat i ve městech.

Základní princip tříbodového pásu přetrval až dodnes, ovšem díky rozvoji moderních technologií už zůstal stejný pouze pár přes naše tělo. Všechno ostatní podléhalo dalšímu vývoji a tak jsou nyní naše pásy vybaveny například předpínači , omezovači tahu, atd.

Například předpínač během nehody zajistí, že pás se posune do správné polohy a pevně tělo obejme. Naopak omezovač tahu poté ve správný moment tah pásu lehce uvolní, díky čemuž je lidské tělo zadrženo jemněji. To vše se ale odehrává během zlomků vteřiny.

Některé automobilky šly ale ve svém výzkumu ještě dál a například americký Ford jistou dobu experimentoval s bezpečnostními pásy obsahujícími airbag, díky čemuž by se tlak pásu na tělo rovnoměrněji rozložil.

img-responsive

Bezpečnostní pás s airbagem | foto: Ford Motor Company

Se stále stoupajícím zájmem automobilek o bezpečnost cestujících je však jasné, že vývoj bezpečnostního pásu ještě dlouho neskončí.

Vytisknout

Diskuze: Bezpečnostní pásy: Jak fungují a proč zachraňují životy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Ariel Hipercar

Bude o dost levnější a ve zrychlení porazí Bugatti Veyron. Model Hipercar už…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud