Co je lepší, automat nebo manuál?

-jka / AutoRoad.cz, 13. srpna 2017, 12:14 Aktualizováno 13.8.2017, 19:21 Google+

Není tomu tak dlouho, kdy byly automatické převodovky symbolem nejen luxusu, ale zejména drahých a nerentabilních oprav. Díky tomu (a dalším nevýhodám) jsme nejen my Češi, ale obecně celá Evropa vždy volili manuální převodovku jako jasného vítěze. Dnes je ale situace jiná, a navíc, není automat jako automat.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 14.08. 09:22) Napište svůj názor
Automatická převodovka

Automatická převodovka | foto: Ford

Sdílejte článek

Odpovědět si na otázku, která převodovka je lepší, není vůbec jednoduché. Jak manuální tak automatické převodovky mají své skalní příznivce, výhody i nevýhody. Zajímavé je ale sledovat naprosto rozdílný přístup Evropy a Spojených států, kde odjakživa automatické převodovky drtí ty manuální.

Situace je dokonce natolik „extrémní“, že spousta řidičů ve Spojených státech ani neví, co si se třemi pedály počít. Toho si všimli i výrobci automobilů, kteří oba automobilové trhy rozdělili. Zatímco v Evropě je manuál standardem, ve Spojených státech je symbolem něčeho výjimečného. Manuál zde najdeme většinou jen u drahých a výkonných sportovních aut či jiných sběratelských kousků. Nikoho zde ani nenapadne, že jsme se v Evropě mohli celá ta dlouhá léta na manuál dívat jako na volbu levnější.

Navíc, dětské nemoci, kterými první automatické převodovky trpěly, jsou již dávno vychytány. Rozdíly v pořizovacích cenách nejsou tak veliké, stejně jako kvalita, přesnost a rychlost řazení, ve srovnání s manuální převodovkou. Pokud samozřejmě nezanedbáme údržbu a pravidelnou výměnu kvalitního oleje, dokáže se nám automatická převodovka odvděčit dlouhou životností. Výrobci automobilů ušli velký kus cesty, a každý si „ladí tu svoji“. Pojďme se tedy blíže podívat na nejčastější typy automatických převodovek:

CVT – variátorová automatická převodovka

Tato převodovka se také označuje jako bezstupňová, neboť oproti ostatním automatům nemá rychlostní stupně. Převodový poměr se mezi vstupní a výstupní hřídelí mění plynule, což umožňuje využít maximální výkon motoru. Nevýhodou variátoru je ale monotónnost zvuku, kterou můžeme znát například ze slabých skútrů, které princip variátoru taktéž využívají. Monotónní zvuk může některým řidičům vadit a tak se jej automobilky snaží vyřešit vytvořením „pseudo“ zvuku. Mezi další nevýhody patří nákladné opravy a neschopnost této převodovky spolupracovat se silnějšími motory. Výhodou variátoru je pak nižší hmotnost, účinnost a dobrá dynamika.

Hydromechanická převodovka

Jedná se o nejznámější typ automatické převodovky, používaný již od dob prvních „automatů“. Typické pro tuto převodovku je, že mezi koly a motorem neexistuje přímé spojení. O přenos točivého momentu se stará nízká viskozita hydraulické tekutiny. Výhodou této převodovky je plynulé řazení převodových stupňů a změna točivého momentu, dokonce i u vysoce výkonných motorů. Navíc se hydromechanické převodovky vyznačují i dlouhou životností. Mezi nevýhody pak patří vyšší spotřeba paliva a vysoká hmotnost.

Robotická převodovka

S robotickou převodovkou se můžeme setkat u každé automobilky pod jiným názvem. U Škody a VW je označovaná jako DSG, u Audi jako S-Tronic, Porsche ji například označuje jako PDK. Tato převodovka je hlavně poslední dobou velmi oblíbená, neboť nabízí nízkou spotřebu paliva, přijatelnou cenu a velmi vysokou rychlost řazení. Navíc svou strukturou v mnohém připomíná manuální převodovku.

O přenos výkonu z motoru na kola vozu se stará spojka (či dvě) a hřídel. Pokud je převodovka vybavena dvojicí spojek, jedna z nich se stará o řazení sudých, druhá o řazení lichých převodových stupňů. Jakmile elektronika rozhodne, že je potřeba přeřadit, kotouč jedné spojky se rozpojí a druhý se naopak spojí. Hlavním rozdílem od manuální převodovky je tak plně „robotické“ řízení.

Bohužel ani tato oblíbená verze převodovky není bez chyb. Mezi ty patří zejména nákladné a složité opravy. Zejména u prvních verzí to pak bylo nepříjemné cukání při řazení v některých jízdních režimech.

Jak je tedy vidět, i když mají "automaty" svoje slabá místa, jejich vývoj jde neustále kupředu. Jízda s nimi je určitě pohodlnější než dříve a navýšení spotřeby už dnes nehraje takovou roli. Co myslíte, bude jednou i u nás "automat" tak oblíbený, jako ve Spojených státech? 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Co je lepší, automat nebo manuál?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 14.08.2017 09:22 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabrio

Oproti konceptu Mercedes-Maybach 6 Cabrio je Tesla takhle maličká

Ford, Autonomous Vehicle Development

Jak vidí budoucnost automobilového průmyslu nový generální ředitel společnosti Ford?

Škoda 1100 MBX

Nejznámější česká auta: Jaké modely nás proslavily v zahraničí?

Ilustrační foto

O víkendu se očekávají další dopravní komplikace, návrat domů se opět protáhne

Na autosalonu ve Frankfurtu by se měl mimo jiné představit Opel Grandland X

Sláva autosalonů upadá, do Frankfurtu nedorazí 9 významných automobilek

Zapomenutý klíč v motoru Mitsubishi Lancer Evolution

Nástrčný klíč, který technik zapomněl v motoru, nalezl majitel po 11 letech!

Nový patent Toyoty

Nový patent Toyoty má výrazně zlepšit výhled z vozu

reklama
reklama

Doporučujeme

Nový Volkswagen Polo GTI

Volkswagen dostal rozum a ukončil downsizing. Nové Polo GTI slibuje solidní…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Dva týdny rozebíral a fotil motor Mazdy Mx-5, výsledek je úžasný!

  2. Volkswagen dostal rozum a ukončil downsizing. Nové Polo GTI slibuje solidní jízdní zážitky

  3. Co je lepší, automat nebo manuál?

  4. Nový fialový Shelby GT500? Žádný problém, jste-li šejk ze středního východu

  5. Shelby GT350R se vrací, stará parta znovu rozjela výrobu

  6. Jen lak na tomto Porsche vyšel na neuvěřitelné 2 miliony korun

reklama

Zprávy odjinud