Pokud jste si dosud mysleli, že kauza Dieselgate má za cíl jen poškodit vybraný okruh automobilek a zadupat do země jinak skvělé dieselové motory, zřejmě vás tato zpráva zaskočí. Podle posledních údajů však nadměrné emise automobilů se vznětovými motory zabily již statisíce lidí.
Podle americké společnost Environmental Health Analytics (EHA), která hodnotí reálné údaje o emisích především vznětových automobilů a dopadu na lidské zdraví vědci spočítali, že dieselová auta vyprodukují za rok téměř o 4,6 milionu tun NOx více, než by tomu bylo, kdyby výrobci plnili platné emisní normy. Ve výsledku tak celosvětová produkce oxidů dusíku činila 13,1 milionu tun, což mělo drastický dopad na i lidské životy. V roce 2015 bylo zaznamenáno 107 600 úmrtí zaviněných především emisemi NOx.
S diesely je však úzce spjata i problematika polétavých pevných částic. Ty jsou bohužel ještě větším zabijákem. Dokládá to zpráva nazvaná Air quality in Europe. Podle této zprávy zabily polétavé pevné částice za rok 2013 cca 436,000 lidí na území 28 států EU. Největší podíl na vzniku těchto částic však mají právě vznětové motory, obzvláště ty, u kterých byl filtr pevných částic odstraněn - což je minimálně v ČR velmi oblíbený nešvar.
Nejvyšší počet úmrtí, vzhledem k počtu obyvatel, připadá na Německo, Itálii, Polsko a Velkou Británii. V České republice z těchto důvodů zemřelo 12 030 osob. Zajímavé však je, že o zhruba polovinu lidnatější Nizozemsko má počet obětí polétavými částicemi prachu nižší, než ČR.
Ačkoliv se jedná o nové statistiky, o problémech s pevnými částicemi a oxidy dusíku se ví již poměrně dlouho. Česká republika však v tomto ohledu za západními zeměmi poněkud zaostává, neboť jedinou zbraní proti nejhorším znečišťovatelům ovzduší se staly přísnější technické kontroly, které by vozy s chybějícím či nefunkčním filtrem pevných částic neměly projít.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?