Po úspěšném zkušebním provozu trvajícím od srpna loňské roku jsou finské Helsinky vůbec prvním městem na celém světě, které plánuje zahájení pravidelné přepravy pasažérů skrze samořídící autobusy.
Služba s názvem RoboBusLine odstartuje již letos na podzim a město říká, že tento krok představuje opravdový pokrok od dosavadního experimentování. Nasazení autonomních autobusů navazuje na zkušební období, ve kterém elektrické mikrobusy EasyMile EZ10 obstály. Používány byly na přepravu cestujících po rovném helsinském nábřeží ve čtvrti zvané Hernesaari. Cestující byly přepravováni rychlostí 11 km/h a pro případ nouze byl na palubě vždy přítomen odborný dohled.
Testování se později přesunulo i do měst Espoo a Tampere, ale brzy se vrátí zpět do Helsinek, kde budou autobusy použity pro přepravu mezi místní zoologickou zahradou a ostrovem Mustikkamaa. Je zajímavé, že Helsinki nevidí autonomní autobusy jako plnohodnotnou náhradu za prostředek tradiční hromadné dopravy. Spíše se zde mluví o řešení, které má cestující přepravit od zastávek pravidelné veřejné dopravy až domů, což by mohlo městu odlehčit od osobních automobilů.
Ve Finsku je legální provozovat autonomní vozidla v reálném provozu. Projekt s názvem SOHJOA.FI je vůbec první na celém světě, který nabízí přepravu pasažérů skrze autonomní autobusy. Autobusy zde provozují bezproblémově již od srpna roku 2016. Důležité jsou především nízké provozní náklady, nulové emise a kapacita pro 9 cestujících.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.