Pokud váš vůz nepatří mezi ty největší, ale jinak se na dovolenou dopravit nechcete nebo nemůžete, možná už vás napadlo zvětšit si zavazadlový prostor vyndáním rezervy, kterou nahradí opravná sada. Při tomto kroku je však potřeba vzít v úvahu několik faktorů.
Každý rok bojují tisíce lidí s tím, jak naskládat všechna zavazadla do auta, ale co nejméně omezit prostor pro posádku. Jednou z možností je pořízení střešního nosiče, ovšem mnohem více řidičů raději sáhne po možnosti vyjmout rezervu a nahradit jí opravnou sadou.
Toto řešení však má několik úskalí. Hned tím prvním jsou zákony a legislativa. Pokud je totiž váš vůz staršího data výroby, může být rezerva součástí deformační zóny. Pokud byste jí tedy vyndali, jednak překračujete zákon, a jednak, což je vážnější, v případě kolize by nic nepohltilo část energie nárazu, tudíž by posádce hrozilo vyšší riziko zranění.
Dalším limitujícím prvkem je rozsah poškození pneumatiky, které dokážete sada opravit. Ve většině případů nepočítejte s tím, že byste zacelili dírku větší než 6 až 8 milimetrů, tedy poškození způsobené například hřebíkem. V případě poškozené bočnice vám pak opravná sada nepomůže vůbec.
Na trhu je navíc velké množství těchto opravných sad. Některé mají podobu opravných tmelů, které sice díru zacelí, ovšem poté je na vás, abyste pneumatiku nahustili na požadovaný tlak. Jiné sady se prodávají ve formě spreje, který do pneumatiky vžene lepidlo a zároveň i zvýší tlak v pneumatice. Je však potřeba počítat s tím, že vyšší tlak v kole nevydrží věčně.
Poslední možností je opravná sada zahrnující kompresor. Ten do pneumatiky vžene těsnící hmotu a zároveň kolo nahustí na potřebný tlak. Pokud byste to navíc k servisu měli daleko, můžete si kolo znovu dohustit. V případě opravné sady s kompresorem však počítejte s vyšší cenovkou i prostorovou náročností.
Co se financí týče, při výběru opravné sady na cenu raději nekoukejte, hlavní je její funkčnost a spolehlivost, proto radíme vybírat spíše u známých a kvalitních značek. Také je potřeba vzít v úvahu, že oprava opravnou sadou je pouze o dočasným řešením. Vaší povinností je při nejbližší možné příležitosti navštívit pneuservis, kde pneumatiku opraví pořádně, případně ji vymění. To vás ale v zahraničí, pokud nemáte sjednané vhodné pojištění /asistenční službu, může přijít draho.
Pokud se tedy opravdu rozhodnete pro nahrazení rezervy sadou na opravu defektu, vybírejte pečlivě, neohlížejte se na cenu, vždy postupujte podle přiloženého návodu a před cestou do zahraničí si sjednejte pojištění, které bude zahrnovat i asistenční služby. Pokud se totiž dostanete do situace, ve které vám opravná sada nepomůže, bez pomoci místní odtahovky a mechaniků se neobejdete.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?