V době, kdy má většina automobilů klimatizaci již v základní výbavě, se může zdát střešní okno jako zbytečný kus příslušenství. Přesto dokáže stále nabídnout něco, co vám klimatizace nikdy nedá. Jaká jsou tedy jeho pozitiva a negativa?
V dřívějších letech bylo střešní okno jediným způsobem, jak do vozu vpustit trochu chladného vzduchu navíc, nebo jak horký vzduch rychleji vyvětrat. Takřka vždy šlo ale o jednoduchý systém výklopného okénka, které nejednomu majiteli přineslo více starostí než radostí. Byly totiž poruchové, vydávaly různé pazvuky, vpouštěly do interiéru hluk zvenčí, špatně těsnily, lákaly zloděje a pokud jste je zapomněli před deštěm zavřít, mohli jste si ve voze začít pěstovat lekníny. Ty dny už jsou ale dávno pryč a dnešní střešní okna přinášejí řadu benefitů.
Jednou z hlavních výhod je zcela jiná nálada uvnitř vozu. Střešní okno totiž pustí do interiéru více světla, takže působí prostorněji, vzdušněji a útulněji. A jak už ze stovek různých výzkumů víme, lidé mají v prosvětlených místnostech lepší náladu. A kdo by nechtěl mít za volantem lepší náladu?
Dalším benefitem je přísun čerstvého chladného vzduchu. Díky střešnímu oknu totiž dochází k výměně vzduchu v interiéru mnohem rychleji, než při pouhém stažení okének. Navíc se vyhnete nutnosti použít klimatizaci, na kterou je mnoho lidí háklivých nebo ji špatně snáší.
Během let se navíc konstruktérům povedlo odstranit i většinu neduhů střešních oken. Pokud tedy máte elektrické střešní okno, můžete ho zavírat automaticky při zamčení vozu, nikoho ani nic do něj nepřivřete, turbulencím zabrání speciální větrná clona a některá okna se dokonce umí sama zavřít, pokud zaznamenají kapky vody.
Bát se nemusíte ani zbytečně rychlého vyhřívání interiéru slunečními paprsky. Většina střešních oken totiž bývá zatmavena, vybavena UV filtrem a doplněna zatahovací roletkou.
Posledním argumentem proti střešním oknům často bývá nižší tuhost karoserie. Pravdou ale je, že pokud máte střešní okno instalované přímo z automobilky, nemáte se čeho bát. Menší okna se totiž umisťují mezi nosníky, tudíž utrpí jen plech. V případě velkých panoramatických oken pak automobilka kompenzuje tuhost automobilu na jiných místech. Bezpečí posádky tak zůstává zachováno za všech okolností.
Největší vadou na kráse střešních oken a panoramatických střech tak zůstává jejich cena. Ať už se rozhodnete pro montáž od výrobce, nebo pro dodatečnou montáž do staršího vozu, v případě menších střešních oken se pohybujeme okolo deseti tisíc, velká panoramatická střešní okna jsou pak v řádu desítek tisíc.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?