K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Klimatizace nebo stažená okna: Co se v létě vyplatí víc?

AutoRoad.cz, 31. května 2017, 10:25 Google+

Každé léto se objeví desítky lidí, kteří řeší zda je úspornější chladit auto staženými okýnky, nebo zapnutou klimatizací. Pojďme se tedy podívat na to, kde je ukryta pravda.

Počet komentářů:  17 komentářů (Poslední 01.06. 08:29) Napište svůj názor
Panel klimatizace, ilustrační foto

Panel klimatizace, ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Oba způsoby mají svá pozitiva i negativa. U stažených okének nám sice proudí do interiéru čerstvý vzduch, ovšem stažená okna způsobují horší aerodynamické vlastnosti vozu a zvyšují odpor. Pokud použijeme k chlazení klimatizaci, aerodynamika vozu se nijak nezmění, kompresor klimatizace ale vyžaduje přísun výkonu od motoru, což se podepíše na jeho zátěži.

Na celý problém se podíval i YouTuber Jason Fenske z kanálu EngineeringExplained, který se rozhodl přijít celé záhadě na kloub pomocí jednoduchého pokusu. Uvědomil si totiž, že horší aerodynamika i vyšší zátěž klimatizace se podepíše na schopnostech vozu akcelerovat.

Vzal tedy svůj vůz, stáhl okénka a zrychloval z 30 mph (48 km/h) na 70 mph (112 km/h) při zařazeném čtvrtém stupni a plném plynu. Totéž později zopakoval i se zataženými okénky ale naplno spuštěnou klimatizací. Aby měl jistotu, každý pokus 3x zopakoval a později počítal jen s průměrem.

Celý výpočet poté založil na rozdílných časech během zrychlení po 10 mp/h a rozdíl převedl na procenta. Díky tomu zjistil, že během akcelerace z 30 až na 60 mp/h (48-96 km/h) byla akcelerace rychlejší se staženými okny. Až během akcelerace z 60 na 70 mph (96-112km/h) se projevila výhoda klimatizace, ovšem vyjádřeno v procentech se jednalo o desetiny.

 

Samozřejmě můžeme namítat, že se jedná o pokus jen na jednom konkrétním automobilu. Aerodynamika ale platí pro všechny. Stejně tak kompresor klimatizace bude vždy zatěžovat motor. Jediným doporučením na závěr tak je používat klimatizaci až při rychlostech okolo 100 km/h a vyšších.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Klimatizace nebo stažená okna: Co se v létě vyplatí víc?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 17, poslední 01.06.2017 08:29 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 17 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford GT

První Ford GT v Česku? Víme, kde se s ním budete moci potkat

UAZ Classic jako devíti- až desetimístný minibus.

Legendární Buchanka si oddaluje důchod? UAZ ji takhle modernizoval

Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Revoluční dieta? Vývoj závodního speciálu Volkswagen přinesl řadu novinek

Čtyřmístné kupé Lexus LC 500 se chlubí pohonem zadních kol a atmosférickým osmiválcem.

Nová auta se sběratelským potenciálem? Tato pětice je plná žhavých kandidátů

Tatra 815 TPL

Tatra 815 TPL vs. 400 tun? Pro tento letištní speciál žádný problém

Ilustrační foto

Jezdíte s přeškrtnutým symbolem EU na značce? Pokuta je to nejmenší, co vám hrozí

reklama
reklama

Doporučujeme

2008 Mercedes-Benz SLR McLaren Fab Design Wide Body

Jeden z pouhých deseti upravených Mercedesů SLR hledá nového majitele. Jak se…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Karoq 1,0 TSI - Budoucnost tří válců? Statistiky mluví jasně

  2. Nový postrach Sibiře? Ruská armáda se pochlubila strojem, který zima nezaskočí

  3. Jezdíte s přeškrtnutým symbolem EU na značce? Pokuta je to nejmenší, co vám hrozí

  4. Jak dlouho trvá ukrást nový prémiový automobil? Kamerový záznam majitele šokoval

  5. Tatra 77 jako tajná zbraň odboje? V tomhle autě zemřelo víc nacistických důstojníků než v zákopech

  6. Tatra 815 TPL vs. 400 tun? Pro tento letištní speciál žádný problém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud