Zatímco v Praze jsou řidičům pod nohy házeny klacky v podobě modrých zón a planých slibů o výstavbě záchytných parkovišť, ve světě už fungují systémy rychlého, efektivního a hlavně automatického parkování.
Jedním z nich je i systém společnosti Stanley Robotics, který v současné době funguje na letišti Charlese de Gaulla ve Francii. Nejen, že vám tento systém usnadní parkování a ušetří čas. Je také ekologický, uspoří obrovské množství prostoru, zabrání poškození vozidel a vyplatí se i finančně.
Systém přitom funguje velice jednoduše. Již z domova si můžete prostřednictvím aplikace nebo internetového prohlížeče zarezervovat místo na parkovišti a zapsat údaje o svém odletu. Jakmile dorazíte na letiště, pouze zajedete na parkoviště kde se identifikujete, zavezete své vozidlo do boxu, vezmete si zavazadla, potvrdíte zaparkování a odejdete.
O vše ostatní už se postará robot jménem Stan, který do boxu přijede z druhé strany, zajede pod vůz, opatrně ho zvedne a přepraví na parkovací místo. Stan je poháněn elektrickým motorem, takže nevypouští emise a jeho provoz je ekologický. Navíc je navržen tak, že se dokáže přizpůsobit většině osobních automobilů. Díky tomu, že veškerý pohyb je kontrolován řadou moderních senzorů, nehrozí automobilům žádné poškození, ačkoliv jsou zaparkovány blíže u sebe, čímž systém šetří až 50 % prostoru.
Další šikovnou vlastností tohoto systému je možnost nastavit si datum a čas návratu z dovolené. Po příletu pak na vás bude čekat váš vůz připravený v boxu, kde jste ho nechali. Vaší jedinou povinností tak bude neztratit během dovolené klíčky.
Celkově je ale tento systém jedním velkým přínosem. Dokáže totiž naskládat na stejný prostor více vozidel, než by bylo v silách člověka. Zabrání poškození vozu. Díky tomu, že vozy jsou přepravovány ve vzduchu, ušetří provozovatel garáží za úklid. Stejně tak ušetří i na personálu. Celý systém je navíc poháněn elektrikou, tudíž je ekologický. Nezbývá než jen doufat, že se brzy dočkáme něčeho podobného i v ČR.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.