Karoq se chlubí zastaralou novinkou? Digitální palubní desky se vyrábí desítky let

AutoRoad.cz, 3. května 2017, 10:18 Google+

Když jsme se dozvěděli, že Škoda Karoq obdrží digitální přístrojový štít, říkali jsme si, že s tímto krokem nemusela Škoda natolik otálet. Věděli jste ale, že první digitální ukazatele na palubních deskách se objevily ve vozech již před 40 lety?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Systém Vritual Cockpit ve vozech značky Audi

Systém Vritual Cockpit ve vozech značky Audi | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Vůbec poprvé totiž usadila do palubní desky digitální ukazatel a palubní počítač automobilka Aston Martin. Výrobce prémiových vozů byl tou dobou pod finančním tlakem, takže se snažil předvést něco jedinečného. V roce 1976 tak vznikl Aston Martin Lagonda, sedan s motorem V8 o jehož vzhledu si raději udělejte obrázek sami. Pro nás byl však zajímavější právě onen digitální přístrojový štít a palubní počítač. Jejich vývoj totiž stál automobilku obrovskou hromadu peněz, výsledek byl ale značně náladový a poruchový.

Ve spojených státech přišla jako první s touto možností automobilka Cadillac. Digitální palubní počítač byl volitelným příslušenstvím u jejího modelu Seville z roku 1978. Displej zobrazoval v digitální podobě rychlost, zbývající palivo, čas, průměrnou spotřebu a odhadovaný dojezd. Bohužel ani američtí výrobci aut neměli příliš dobrou pověst pro své schopnosti s elektronikou. Navíc byl tento volitelný doplněk dosti drahý.

Na pevnině starého kontinentu byl průkopníkem této technologie Renault. Digitální palubní deska se objevila v modelu Renault 9 & 11 z roku 1983. Šlo o jeden model, ovšem číslo 9 označovalo sedna a 11 hatchback.

Dalším krokem ve vývoji byly dotykové obrazovky, které se v autech objevily poprvé již na přelomu let 1980/1990. Společnost General Motors začala ve svých modelech Oldsmobile Toronado, Buick Riviera a Buick Reatta nabízet dotykový CRT displej. Jeho grafika možná nebyla oslnivá, možná se neředil mezi nejspolehlivější doplňky vozu a někomu by možná přišel zbytečný, ovšem jednalo se funkční dotykový displej v automobilu.  

Pro představu, první palubní počítače ve Škodě Favorit od roku výroby 1989 měly jeden řádek, svítily červeně a byly určeny hlavně na vývoz.

Digitální přístrojové štíty před příchodem nového tisíciletí představovaly spíše zajímavost než nový standard. Byly totiž tragicky poruchové, nepřesné, v noci oslňovaly a přes den často nebyly čitelné. Jejich opravy se navíc velmi často prodražily. Řidiči tak dávali přednost klasickým analogovým přístrojům ve spojení s menším digitálním počítačem displejem určeným pro palubní počítač. Tato varianta se uchytila na dlouhé roky.

Změny však nastaly s příchodem některých nových japonských automobilů. Japonci totiž elektroniku umí dokonale, což potvrdili v modelech jako Toyota Prius, Honda Insight či Honda Civic. Ve výrobě digitálních přístrojů pokračovali i francouzští konstruktéři, kteří je usazovali do vozů  C2, C3, C4 a C6 nebo společnost Smart.

Zásadní zvrat nastal v roce 2014, kdy Audi představila LCD display vyplňující celý přístrojový štít nové Audi TT. Display dokázal zobrazit jak klasické analogové budíky, tak i informace z palubního počítače nebo navigaci. Celý systém dostal název Virtual Cockpit a vycházet z něj bude pravděpodobně i digitální přístrojová deska v nové Škoda Karoq.

Vytisknout

Diskuze: Karoq se chlubí zastaralou novinkou? Digitální palubní desky se vyrábí desítky let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Opel Grandland X OPC

Opel Grandland X v edici OPC by mohl slušně vystrašit konkurenci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud