Karoq se chlubí zastaralou novinkou? Digitální palubní desky se vyrábí desítky let

AutoRoad.cz, 3. května 2017, 10:18 Google+

Když jsme se dozvěděli, že Škoda Karoq obdrží digitální přístrojový štít, říkali jsme si, že s tímto krokem nemusela Škoda natolik otálet. Věděli jste ale, že první digitální ukazatele na palubních deskách se objevily ve vozech již před 40 lety?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Systém Vritual Cockpit ve vozech značky Audi

Systém Vritual Cockpit ve vozech značky Audi | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Vůbec poprvé totiž usadila do palubní desky digitální ukazatel a palubní počítač automobilka Aston Martin. Výrobce prémiových vozů byl tou dobou pod finančním tlakem, takže se snažil předvést něco jedinečného. V roce 1976 tak vznikl Aston Martin Lagonda, sedan s motorem V8 o jehož vzhledu si raději udělejte obrázek sami. Pro nás byl však zajímavější právě onen digitální přístrojový štít a palubní počítač. Jejich vývoj totiž stál automobilku obrovskou hromadu peněz, výsledek byl ale značně náladový a poruchový.

Ve spojených státech přišla jako první s touto možností automobilka Cadillac. Digitální palubní počítač byl volitelným příslušenstvím u jejího modelu Seville z roku 1978. Displej zobrazoval v digitální podobě rychlost, zbývající palivo, čas, průměrnou spotřebu a odhadovaný dojezd. Bohužel ani američtí výrobci aut neměli příliš dobrou pověst pro své schopnosti s elektronikou. Navíc byl tento volitelný doplněk dosti drahý.

Na pevnině starého kontinentu byl průkopníkem této technologie Renault. Digitální palubní deska se objevila v modelu Renault 9 & 11 z roku 1983. Šlo o jeden model, ovšem číslo 9 označovalo sedna a 11 hatchback.

Dalším krokem ve vývoji byly dotykové obrazovky, které se v autech objevily poprvé již na přelomu let 1980/1990. Společnost General Motors začala ve svých modelech Oldsmobile Toronado, Buick Riviera a Buick Reatta nabízet dotykový CRT displej. Jeho grafika možná nebyla oslnivá, možná se neředil mezi nejspolehlivější doplňky vozu a někomu by možná přišel zbytečný, ovšem jednalo se funkční dotykový displej v automobilu.  

Pro představu, první palubní počítače ve Škodě Favorit od roku výroby 1989 měly jeden řádek, svítily červeně a byly určeny hlavně na vývoz.

Digitální přístrojové štíty před příchodem nového tisíciletí představovaly spíše zajímavost než nový standard. Byly totiž tragicky poruchové, nepřesné, v noci oslňovaly a přes den často nebyly čitelné. Jejich opravy se navíc velmi často prodražily. Řidiči tak dávali přednost klasickým analogovým přístrojům ve spojení s menším digitálním počítačem displejem určeným pro palubní počítač. Tato varianta se uchytila na dlouhé roky.

Změny však nastaly s příchodem některých nových japonských automobilů. Japonci totiž elektroniku umí dokonale, což potvrdili v modelech jako Toyota Prius, Honda Insight či Honda Civic. Ve výrobě digitálních přístrojů pokračovali i francouzští konstruktéři, kteří je usazovali do vozů  C2, C3, C4 a C6 nebo společnost Smart.

Zásadní zvrat nastal v roce 2014, kdy Audi představila LCD display vyplňující celý přístrojový štít nové Audi TT. Display dokázal zobrazit jak klasické analogové budíky, tak i informace z palubního počítače nebo navigaci. Celý systém dostal název Virtual Cockpit a vycházet z něj bude pravděpodobně i digitální přístrojová deska v nové Škoda Karoq.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Karoq se chlubí zastaralou novinkou? Digitální palubní desky se vyrábí desítky let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Ateca

Seat představil první čistokrevnou Cupru a její bratříčky. Ostrá Ateca nabídne 300 koní

Lamborghini Aventador v úpravě Novitec & Dreams Factory Automotive

Animované auto v provozu? Hologramová folie vytvořila fantastickou iluzi

Nová Toyota Aygo se představí v Ženevě

Nové Aygo se představí v Ženevě. Slibuje nižší spotřebu a více zážitků za volantem

První oficiální snímky nového Porsche 911 generace 992

Porsche poodhalilo novou generaci 911. Dočkáme se i hybridu a autonomního řízení?

Koncept Scirocco 2018 (Autor: Luis Carlos Moreno G.)

Volkswagen Scirocco 2018? S novým stylem mohl vypadat impozantně

Pohonný systém Toyoty Prius z roku 1997

Jak správně jezdit s hybridy? Chcete-li excelentní spotřebu, tohle pomůže

reklama
reklama

Doporučujeme

Opel Grandland X OPC

Opel Grandland X v edici OPC by mohl slušně vystrašit konkurenci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Policie dostala jedinečný prototyp Tatry! Ta předběhla dobu o desítky let

  2. Jak se vyhnout nehodě na sněhu? Zkuste tyto triky

  3. Znáte vagony Vert-A-Pac? Děsivý přepravní systém pomohl snižovat ceny automobilů

  4. Jak se vyhnout pokutě na dálnicích? Jednoduchá rada vám může ušetřit tisíce

  5. Co má česká Tatra společného s legendárním DeLorean? Mechanik našel nečekanou spojitost

  6. Policejní Tesla? Nová auta pořádně naštvala veřejnost

reklama

Zprávy odjinud