Karoq se chlubí zastaralou novinkou? Digitální palubní desky se vyrábí desítky let

AutoRoad.cz, 3. května 2017, 10:18 Google+

Když jsme se dozvěděli, že Škoda Karoq obdrží digitální přístrojový štít, říkali jsme si, že s tímto krokem nemusela Škoda natolik otálet. Věděli jste ale, že první digitální ukazatele na palubních deskách se objevily ve vozech již před 40 lety?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Systém Vritual Cockpit ve vozech značky Audi

Systém Vritual Cockpit ve vozech značky Audi | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Vůbec poprvé totiž usadila do palubní desky digitální ukazatel a palubní počítač automobilka Aston Martin. Výrobce prémiových vozů byl tou dobou pod finančním tlakem, takže se snažil předvést něco jedinečného. V roce 1976 tak vznikl Aston Martin Lagonda, sedan s motorem V8 o jehož vzhledu si raději udělejte obrázek sami. Pro nás byl však zajímavější právě onen digitální přístrojový štít a palubní počítač. Jejich vývoj totiž stál automobilku obrovskou hromadu peněz, výsledek byl ale značně náladový a poruchový.

Ve spojených státech přišla jako první s touto možností automobilka Cadillac. Digitální palubní počítač byl volitelným příslušenstvím u jejího modelu Seville z roku 1978. Displej zobrazoval v digitální podobě rychlost, zbývající palivo, čas, průměrnou spotřebu a odhadovaný dojezd. Bohužel ani američtí výrobci aut neměli příliš dobrou pověst pro své schopnosti s elektronikou. Navíc byl tento volitelný doplněk dosti drahý.

Na pevnině starého kontinentu byl průkopníkem této technologie Renault. Digitální palubní deska se objevila v modelu Renault 9 & 11 z roku 1983. Šlo o jeden model, ovšem číslo 9 označovalo sedna a 11 hatchback.

Dalším krokem ve vývoji byly dotykové obrazovky, které se v autech objevily poprvé již na přelomu let 1980/1990. Společnost General Motors začala ve svých modelech Oldsmobile Toronado, Buick Riviera a Buick Reatta nabízet dotykový CRT displej. Jeho grafika možná nebyla oslnivá, možná se neředil mezi nejspolehlivější doplňky vozu a někomu by možná přišel zbytečný, ovšem jednalo se funkční dotykový displej v automobilu.  

Pro představu, první palubní počítače ve Škodě Favorit od roku výroby 1989 měly jeden řádek, svítily červeně a byly určeny hlavně na vývoz.

Digitální přístrojové štíty před příchodem nového tisíciletí představovaly spíše zajímavost než nový standard. Byly totiž tragicky poruchové, nepřesné, v noci oslňovaly a přes den často nebyly čitelné. Jejich opravy se navíc velmi často prodražily. Řidiči tak dávali přednost klasickým analogovým přístrojům ve spojení s menším digitálním počítačem displejem určeným pro palubní počítač. Tato varianta se uchytila na dlouhé roky.

Změny však nastaly s příchodem některých nových japonských automobilů. Japonci totiž elektroniku umí dokonale, což potvrdili v modelech jako Toyota Prius, Honda Insight či Honda Civic. Ve výrobě digitálních přístrojů pokračovali i francouzští konstruktéři, kteří je usazovali do vozů  C2, C3, C4 a C6 nebo společnost Smart.

Zásadní zvrat nastal v roce 2014, kdy Audi představila LCD display vyplňující celý přístrojový štít nové Audi TT. Display dokázal zobrazit jak klasické analogové budíky, tak i informace z palubního počítače nebo navigaci. Celý systém dostal název Virtual Cockpit a vycházet z něj bude pravděpodobně i digitální přístrojová deska v nové Škoda Karoq.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Karoq se chlubí zastaralou novinkou? Digitální palubní desky se vyrábí desítky let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Grandtour stále nemůže najít náhradu za Stiga, poslední kandidát doslova vyletěl

Poslední kandidát na Stiga doslova vyletěl. Grandtour stále řeší svého "Američana"

Tesla Semi

Tesla odhalila ceny elektrických tahačů Semi. Jsou nižší, než se čekalo

Peugeot

Tipy na vánoční dárky? Pro fanoušky Peugeotu jasná volba

Volkswagen uvádí na český trh omlazený Amarok.

Volkswagen Amarok získal ocenění International Pickup Award 2018

Ilustrační foto

Špatné parkování jako trestný čin? Tady končí legrace

reklama
reklama

Doporučujeme

Opel Grandland X OPC

Opel Grandland X v edici OPC by mohl slušně vystrašit konkurenci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nad Tatrou se opět blýská! Slováci testují nová bojová vozidla pěchoty

  2. Nezničitelné ruské off-roady? Nový GAZ nastartuje i v třeskutých mrazech

  3. Rozmary Hollywoodských celebrit? Mustang Saleen pro Toma Cruise urazil za noc 4500 kilometrů

  4. Pickupy pomalu zaplavují Evropu, na vině je paradoxně EU

  5. Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ chrání životy českých vojáků

  6. Nejperverznější auto na světě? Dickmobile je výplodem sedmdesátých let

reklama

Zprávy odjinud