Když jsme se dozvěděli, že Škoda Karoq obdrží digitální přístrojový štít, říkali jsme si, že s tímto krokem nemusela Škoda natolik otálet. Věděli jste ale, že první digitální ukazatele na palubních deskách se objevily ve vozech již před 40 lety?
Vůbec poprvé totiž usadila do palubní desky digitální ukazatel a palubní počítač automobilka Aston Martin. Výrobce prémiových vozů byl tou dobou pod finančním tlakem, takže se snažil předvést něco jedinečného. V roce 1976 tak vznikl Aston Martin Lagonda, sedan s motorem V8 o jehož vzhledu si raději udělejte obrázek sami. Pro nás byl však zajímavější právě onen digitální přístrojový štít a palubní počítač. Jejich vývoj totiž stál automobilku obrovskou hromadu peněz, výsledek byl ale značně náladový a poruchový.
Ve spojených státech přišla jako první s touto možností automobilka Cadillac. Digitální palubní počítač byl volitelným příslušenstvím u jejího modelu Seville z roku 1978. Displej zobrazoval v digitální podobě rychlost, zbývající palivo, čas, průměrnou spotřebu a odhadovaný dojezd. Bohužel ani američtí výrobci aut neměli příliš dobrou pověst pro své schopnosti s elektronikou. Navíc byl tento volitelný doplněk dosti drahý.
Na pevnině starého kontinentu byl průkopníkem této technologie Renault. Digitální palubní deska se objevila v modelu Renault 9 & 11 z roku 1983. Šlo o jeden model, ovšem číslo 9 označovalo sedna a 11 hatchback.
Dalším krokem ve vývoji byly dotykové obrazovky, které se v autech objevily poprvé již na přelomu let 1980/1990. Společnost General Motors začala ve svých modelech Oldsmobile Toronado, Buick Riviera a Buick Reatta nabízet dotykový CRT displej. Jeho grafika možná nebyla oslnivá, možná se neředil mezi nejspolehlivější doplňky vozu a někomu by možná přišel zbytečný, ovšem jednalo se funkční dotykový displej v automobilu.
Pro představu, první palubní počítače ve Škodě Favorit od roku výroby 1989 měly jeden řádek, svítily červeně a byly určeny hlavně na vývoz.
Digitální přístrojové štíty před příchodem nového tisíciletí představovaly spíše zajímavost než nový standard. Byly totiž tragicky poruchové, nepřesné, v noci oslňovaly a přes den často nebyly čitelné. Jejich opravy se navíc velmi často prodražily. Řidiči tak dávali přednost klasickým analogovým přístrojům ve spojení s menším digitálním počítačem displejem určeným pro palubní počítač. Tato varianta se uchytila na dlouhé roky.
Změny však nastaly s příchodem některých nových japonských automobilů. Japonci totiž elektroniku umí dokonale, což potvrdili v modelech jako Toyota Prius, Honda Insight či Honda Civic. Ve výrobě digitálních přístrojů pokračovali i francouzští konstruktéři, kteří je usazovali do vozů C2, C3, C4 a C6 nebo společnost Smart.
Zásadní zvrat nastal v roce 2014, kdy Audi představila LCD display vyplňující celý přístrojový štít nové Audi TT. Display dokázal zobrazit jak klasické analogové budíky, tak i informace z palubního počítače nebo navigaci. Celý systém dostal název Virtual Cockpit a vycházet z něj bude pravděpodobně i digitální přístrojová deska v nové Škoda Karoq.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?