Pneumatiky jsou jedinou kontaktní plochou mezi automobilem a povrchem silnice. Přesto jsou mnoha řidiči přehlíženy a pozornosti se dočkávají až v okamžiku, kdy je pozdě.
Přitom ke kontrole pneumatik stačí opravdu málo. Buď vám poslouží obyčejný manometr, který koupíte na většině benzínových pump či objednáte z internetu za cca 200 Kč, nebo použijete manometr na kompresoru u čerpací stanice. Na zhodnocení nahuštění pneumatik od pohledu nespoléhejte, na nízký tlak přijdete většinou až v momentě, kdy je pneumatika takřka prázdná.
Pokud nevíte, na jaký tlak mají být vaše pneumatiky nahuštěné, zkuste se podívat do uživatelské příručky. Pokud jí ve voze nemáte, podívejte se na B sloupek na straně řidiče nebo pod víčko palivové nádrže. Pokud odpověď nenaleznete ani zde, zkuste se podívat na internet. Ačkoliv každý výrobce doporučuje jiný tlak, u většiny osobních automobilů se jedná o hodnoty okolo 2,2 baru. Pokud hodláte ve voze převážet objemnější náklad, není na škodu pneumatiky přihustit.
Správný interval kontroly tlaku v pneumatikách by měl být cca 1x za 14 dnů. Je ale pochopitelné, že tolik času svému vozu třeba věnovat nemůžete, proto se doporučuje kontrolovat tlak alespoň jednou měsíčně nebo před dlouhou cestou. Při kontrole tlaku nezapomínejte na rezervu. Prázdná vám totiž bude k ničemu.
Pokud kontrolu tlaku v pneumatikách dlouhodobě zanedbáváte, pravděpodobně jsou vaše pneumatiky podhuštěné. V tomto případě dochází k ohýbání středu pneumatiky dovnitř, ztrátě adheze a nadměrnému sjíždění okrajů pneumatik.Pokud naopak pneumatiky přehustíte, středová část se vyvalí ven a pneumatika se bude vozovky dotýkat jen velmi malou plochou. Následkem je opět nadměrné sjíždění části pneumatik.
V obou případech ale dochází ke zhoršení jízdních vlastností vozu, snižuje se komfort, prodlužuje se brzdná dráha a roste pravděpodobnost smyku. S nesprávně nahuštěnými pneumatikami také roste riziko aquaplaningu.
Nesprávné nahuštění pneumatiky má také vliv na spotřebu automobilu a životnost pneumatik. Spotřeba totiž může vzrůst až o 6%, zatímco životnost pneumatik se může zkrátit až o 50%. Pokud tedy používáte kvalitní pneumatiky větších rozměrů, může vás zanedbání jejich údržby přijít pěkně draho.
Na trhu už ale existují zařízení, která dokáží monitorovat tlak v pneumatikách za vás. Tento systém má zkratku TPMS (Tire Pressure Monitoring System) a nová vozidla jsou jím vybavena již z výroby. Majitelé starších vozidel si mohou své vozy systémem TPMS dovybavit. Instalace je velice snadná a ceny se pohybují okolo 2.000 Kč.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.