Čísla u těžkých havárií nelžou! Ukázala námi často opomíjenou skutečnost

AutoRoad.cz, 20. března 2017, 12:40 Google+

Asi to nikoho nepřekvapí, že starší vozy nejsou pro posádku tak bezpečné jako ty novější. Moderní asistenční systémy, nové materiály, nová struktura vozu a její karoserie. Jde o celou řadu plusů, které nové vozy mohou nabídnout. A starší?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační fotografie

ilustrační fotografie | foto: ÚAMK

Sdílejte článek

Jak vyplývá z analýzy, kterou pro ÚAMK zpracoval nezávislý analytik Ing. Antonín Šípek, absolutní počty havárií jsou v jednotlivých „věkových kategoriích“ vozidel přibližně stejné. Ve věku stáří aut: do 5 let, 5 - 10 let, 10 - 15 let a nad 15 let je to přibližně čtvrtina (mezi 22 až 28 % nehod připadajících na každou skupinu v roce 2016). Nicméně mírně vyšší je počet nehod (z vloni v ČR policií registrovaných 51 585 událostí) u aut do 10 let věku – 51,10 %.

Zcela jiná je situace v počtu usmrcených osob, pokud budeme analyzovat, jakého věku byl daný automobil. "Ve vozidlech starších 10 let zahynulo na českých silnicích v roce 2016 celkem 220 osob, tedy bezmála 60 % z 368 celkem usmrcených. Ještě markantnější je porovnání dvou krajních staří vozidel. V těch starších 15 let zahynulo 39,4 % osob, v nových (pětiletých a méně) jen 17,12 %. Tedy méně než polovina", hodnotí výsledky analýzy prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Jak uvádí Ing. Antonín Šípek: „Absolutní čísla za rok 2016 potvrdila trend postupného snižování počtu usmrcených osob (i při mírném nárůstu počtu nehod), ale současně ukazují na přetrvávající a poměrně značnou diferencí mezi tragickými následky nehod u starších osobních automobilů (ve věku nad 10 let) a u novějších vozidel (ve stáří do 10 let). Tento rozdíl logicky vyplývá z vyšší pasivní a aktivní bezpečnosti novějších vozidel, což dokládají i teoretické práce v této oblasti.“

Zásadně nižší bezpečnost vozidel starších než 10 dokládá i počet usmrcených na 1000 nehod. Tato hodnota dosahuje 8,72, naopak u aut mladších deseti let je to 5,61.

Vše je ještě více jednoznačné, pokud vezmeme v potaz průměrný roční proběh v km starších a mladších vozidel. Z celkového počtu najetých kilometrů během roku připadá na ty starší jen 40 %. Přitom při přepočtu na ujetou vzdálenost se v roce 2016 podílely osobní automobily ve věku nad 10 let na zhruba 59 % nehod a téměř ze 70 % na počtu osob usmrcených při nehodách osobních automobilů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Čísla u těžkých havárií nelžou! Ukázala námi často opomíjenou skutečnost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabrio

Oproti konceptu Mercedes-Maybach 6 Cabrio je Tesla takhle maličká

Škoda 1100 MBX

Nejznámější česká auta: Tyhle modely nás proslavily v zahraničí?

Pontiac Aztek, výbava

Pontiac Aztek je označován za nejošklivější auto všech dob, ale už jste někdy viděli takovou výbavu?

zkracování pružin

Tohle doma rozhodně nezkoušejte. Zkracování pružin není nikdy dobrý nápad

Ford, Autonomous Vehicle Development

Jak vidí budoucnost automobilového průmyslu nový generální ředitel společnosti Ford?

Ilustrační foto

O víkendu se očekávají další dopravní komplikace, návrat domů se opět protáhne

Na autosalonu ve Frankfurtu by se měl mimo jiné představit Opel Grandland X

Sláva autosalonů upadá, do Frankfurtu nedorazí 9 významných automobilek

reklama
reklama

Doporučujeme

Kia Soul EV

Kia chystá významnou změnu pro příští elektrický Soul

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Dva týdny rozebíral a fotil motor Mazdy Mx-5, výsledek je úžasný!

  2. Volkswagen dostal rozum a ukončil downsizing. Nové Polo GTI slibuje solidní jízdní zážitky

  3. Co je lepší, automat nebo manuál?

  4. Nový fialový Shelby GT500? Žádný problém, jste-li šejk ze středního východu

  5. Shelby GT350R se vrací, stará parta znovu rozjela výrobu

  6. Čím jezdí vedení společnosti Shell? Budete se divit

reklama

Zprávy odjinud