Čísla u těžkých havárií nelžou! Ukázala námi často opomíjenou skutečnost

AutoRoad.cz, 20. března 2017, 12:40 Google+

Asi to nikoho nepřekvapí, že starší vozy nejsou pro posádku tak bezpečné jako ty novější. Moderní asistenční systémy, nové materiály, nová struktura vozu a její karoserie. Jde o celou řadu plusů, které nové vozy mohou nabídnout. A starší?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační fotografie

ilustrační fotografie | foto: ÚAMK

Sdílejte článek

Jak vyplývá z analýzy, kterou pro ÚAMK zpracoval nezávislý analytik Ing. Antonín Šípek, absolutní počty havárií jsou v jednotlivých „věkových kategoriích“ vozidel přibližně stejné. Ve věku stáří aut: do 5 let, 5 - 10 let, 10 - 15 let a nad 15 let je to přibližně čtvrtina (mezi 22 až 28 % nehod připadajících na každou skupinu v roce 2016). Nicméně mírně vyšší je počet nehod (z vloni v ČR policií registrovaných 51 585 událostí) u aut do 10 let věku – 51,10 %.

Zcela jiná je situace v počtu usmrcených osob, pokud budeme analyzovat, jakého věku byl daný automobil. "Ve vozidlech starších 10 let zahynulo na českých silnicích v roce 2016 celkem 220 osob, tedy bezmála 60 % z 368 celkem usmrcených. Ještě markantnější je porovnání dvou krajních staří vozidel. V těch starších 15 let zahynulo 39,4 % osob, v nových (pětiletých a méně) jen 17,12 %. Tedy méně než polovina", hodnotí výsledky analýzy prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Jak uvádí Ing. Antonín Šípek: „Absolutní čísla za rok 2016 potvrdila trend postupného snižování počtu usmrcených osob (i při mírném nárůstu počtu nehod), ale současně ukazují na přetrvávající a poměrně značnou diferencí mezi tragickými následky nehod u starších osobních automobilů (ve věku nad 10 let) a u novějších vozidel (ve stáří do 10 let). Tento rozdíl logicky vyplývá z vyšší pasivní a aktivní bezpečnosti novějších vozidel, což dokládají i teoretické práce v této oblasti.“

Zásadně nižší bezpečnost vozidel starších než 10 dokládá i počet usmrcených na 1000 nehod. Tato hodnota dosahuje 8,72, naopak u aut mladších deseti let je to 5,61.

Vše je ještě více jednoznačné, pokud vezmeme v potaz průměrný roční proběh v km starších a mladších vozidel. Z celkového počtu najetých kilometrů během roku připadá na ty starší jen 40 %. Přitom při přepočtu na ujetou vzdálenost se v roce 2016 podílely osobní automobily ve věku nad 10 let na zhruba 59 % nehod a téměř ze 70 % na počtu osob usmrcených při nehodách osobních automobilů.

Google+ Vytisknout

Doporučujeme

Diskuze: Čísla u těžkých havárií nelžou! Ukázala námi často opomíjenou skutečnost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Systém Virtual Cockpit používaný automobilkou Audi. Konkrétně model Audi TT

Škoda konečně v Karoqu nasadí digitální štít. Máme se na co těšit

Audi Lunar Quattro by se již koncem roku mohlo podívat na Měsíc

"Nové" Audi se objevilo ve filmu Vetřelec: Covenant

1987 Lamborghini Countach 5000 QV

Ikonické Lamborghini najelo jen 350 km ročně. Cena v aukci bude zřejmě rekordní

Hyundai poodhalila přední masku nového SUV Kona

Hyundai ukázal oficiální fotku nového crossoveru Kona. LED mu hodně sluší

Škoda Karoq

OBRAZEM: Ze Škody Yeti je Karoq. Tak se na něj podívejte

Nová Škoda Karoq v terénu

VIDEO: Škoda Karoq poprvé oficiálně za jízdy

Nové BMW M4CS se představilo v Šanghaji

BMW radí, jak v případě smyku nerozbít vozy s pohonem zadních kol

reklama
reklama

Doporučujeme

Kia Soul EV

Kia chystá významnou změnu pro příští elektrický Soul

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. SUV značky Škoda z roku 1966? Jmenovalo se Trekka

  2. Škoda mohla předběhnout Range Rover. Otevřený Yeti ale zůstal jen nesplněným snem

  3. Český Hyundai šokuje. Takovou základní výbavu a cenu jsme u nové i30 nečekali

  4. Octavia příští generace nabídne více místa, autonomní systémy i hybridní motory

  5. Na co je šipka u stavu ukazatele paliva a proč je pokaždé jiným směrem?

  6. Britský křižníkový tank Cromwell dovezl československé vojáky až do Plzně

reklama