Konec naftových motorů? Renault zná téměř přesné datum

Naftovým motorům Renault (na snímku 1.5 dCi) již definitivně odzvonilo.
Naftovým motorům Renault (na snímku 1.5 dCi) již definitivně odzvonilo., foto: Renault
ar6 8. září 2016 16:14
Sdílej:

Vývoj naftových motorů je stále dražší, protože i vinou aféry Dieslegate musí splňovat stále přísnější emisní limity. Toto se pak logicky odráží v ceně auta s turbodieselem pod kapotou, která hlavně v segmentu menších vozů stoupá do astronomických výšin. Proto se možná již brzy dočkáme radikálního řešení.

Francouzské automobilky kdysi dávno přišli jako první s naftovými jednotkami v útrobách vozů segmentu A nebo B. Důvodem byly především daňové výhody a nižší emise, umožňující vjezd i do nízkoemisních zón velkých metropolí. S příchodem hybridů, elektromobilů a vlastně i downsizovaných benzínových dvou- nebo tříválců ale tato papírová výhoda trochu vymizela. K tomu si navíc připočítejte čím dál vyšší náklady na vývoj naftového motoru, který musí projít šílenými eurolimity při vypouštění NOx nebo CO2, a rázem máte drahá a v mnoha zemích neprodejná malá či kompaktní auta. A na tento fakt začíná pomalu dojíždět například Renault.

Většinu jeho evropských prodejů aktuálně tvoří modely v segmentech A, B a C, navíc až 60 procent má pod kapotou naftové agregáty. Přesto podle zdrojů agentury Reuters Francouzi již brzy vyřadí turbodiesely z nabídky Clia, Capturu nebo Méganu. Už dříve se těchto motorů zbavilo nejmenší Twingo, pod jehož kapotou aktuálně najdete přeplňovanou zážehovou devítistovku nebo litrový atmosférický tříválec. Krok úplného vymazání dieselů z palety zmíněných modelů se odehraje do roku 2020, a to z důvodu stále se zpřísňující emisní normy Euro 6 a chystané Euro 7 (například měření emisí v reálném provozu). Podle analytika Pavana Potluriho z IHS Automotive se postupně začnou dieselů zbavovat všichni, protože od roků 2017 a 2018 bude jejich vývoj čím dál nákladnější. Od roku 2025 pak stejný člověk předpovídá úplný konec nafty.

To už je ale přece jenom daleká budoucnost, v té bližší by naftové jednotky mohly přežít alespoň v modelech vyšších tříd, případně například v nejluxusnějším provedení Méganu. Důvodem je fakt, že zákazníci jsou si u větších nebo luxusnějších modelů ochotni připlatit za mnoho prvků, jedním z nich by mohlo být právě tankování nafty. Jinak se ale zdá, že budoucností jsou aktuálně hybridní pohonná ústrojí, jejichž cena by se měla brzy dostat na nebo dokonce pod úroveň současných turbodieselů. Tuto cestu si už dávno zvolila Toyota, přejít se na ni chystá také Kia. Pochybnosti o vývoji a prodeji dieselů mají pak vedle Renaultu například Volkswagen nebo Volvo.

Témata:
Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.