Vývoj naftových motorů je stále dražší, protože i vinou aféry Dieslegate musí splňovat stále přísnější emisní limity. Toto se pak logicky odráží v ceně auta s turbodieselem pod kapotou, která hlavně v segmentu menších vozů stoupá do astronomických výšin. Proto se možná již brzy dočkáme radikálního řešení.
Francouzské automobilky kdysi dávno přišli jako první s naftovými jednotkami v útrobách vozů segmentu A nebo B. Důvodem byly především daňové výhody a nižší emise, umožňující vjezd i do nízkoemisních zón velkých metropolí. S příchodem hybridů, elektromobilů a vlastně i downsizovaných benzínových dvou- nebo tříválců ale tato papírová výhoda trochu vymizela. K tomu si navíc připočítejte čím dál vyšší náklady na vývoj naftového motoru, který musí projít šílenými eurolimity při vypouštění NOx nebo CO2, a rázem máte drahá a v mnoha zemích neprodejná malá či kompaktní auta. A na tento fakt začíná pomalu dojíždět například Renault.
Většinu jeho evropských prodejů aktuálně tvoří modely v segmentech A, B a C, navíc až 60 procent má pod kapotou naftové agregáty. Přesto podle zdrojů agentury Reuters Francouzi již brzy vyřadí turbodiesely z nabídky Clia, Capturu nebo Méganu. Už dříve se těchto motorů zbavilo nejmenší Twingo, pod jehož kapotou aktuálně najdete přeplňovanou zážehovou devítistovku nebo litrový atmosférický tříválec. Krok úplného vymazání dieselů z palety zmíněných modelů se odehraje do roku 2020, a to z důvodu stále se zpřísňující emisní normy Euro 6 a chystané Euro 7 (například měření emisí v reálném provozu). Podle analytika Pavana Potluriho z IHS Automotive se postupně začnou dieselů zbavovat všichni, protože od roků 2017 a 2018 bude jejich vývoj čím dál nákladnější. Od roku 2025 pak stejný člověk předpovídá úplný konec nafty.
To už je ale přece jenom daleká budoucnost, v té bližší by naftové jednotky mohly přežít alespoň v modelech vyšších tříd, případně například v nejluxusnějším provedení Méganu. Důvodem je fakt, že zákazníci jsou si u větších nebo luxusnějších modelů ochotni připlatit za mnoho prvků, jedním z nich by mohlo být právě tankování nafty. Jinak se ale zdá, že budoucností jsou aktuálně hybridní pohonná ústrojí, jejichž cena by se měla brzy dostat na nebo dokonce pod úroveň současných turbodieselů. Tuto cestu si už dávno zvolila Toyota, přejít se na ni chystá také Kia. Pochybnosti o vývoji a prodeji dieselů mají pak vedle Renaultu například Volkswagen nebo Volvo.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.