Emisní skandál, známý jako Dieselgate, nabírá čím dál tím větších rozměrů. Po čtyřválci 2.0 TDI koncernu Volkswagen nyní začíná svolávací akce i pro tříválec 1.2 TDI. Ten se přitom montoval také do vozů značky Škoda.
Volkswagen již nyní ví, že jej vyrovnání emisního skandálu bude stát několik miliard eur. Naftových vozů s vadným softwarem, který dokáže skrýt skutečně hodnoty vypouštěných oxidů dusíku, totiž po světě jezdí až 11 milionů. Zatím se celá aféra točila především kolem aut, osazených jednotkami 1.6 TDI a 2.0 TDI konstrukční řady EA189. Mezi postiženými motorizacemi je ale i malý tříválec 1.2 TDI, pro nějž nyní německý gigant připravil svolávací akci.
Pohonná jednotka o výkonu 55 kW (75 k) se montovala nebo montuje do Seatu Ibiza Ecomotive, Volkswagenu Polo Bluemotion, Škody Fabia Greenline (minulá generace) a Škody Roomster Greenline. Celkem se má jednat o 460 000 automobilů. Celý proces je stejný jako v případě většího dvoulitru, zákazníci tak nejprve dostali dopis s upozorněním, že se právě jejich motoru týká svolávací akce kvůli úpravě softwaru, ve druhé fázi pak byli vyzváni k tomu, aby se dostavili do vybraného autorizovaného servisu dané značky.
Celý úkon v servisu by měl zabrat 30 až 60 minut, zároveň by úpravou vadného softwaru nemělo dojít ke změně spotřeby nebo dynamických parametrů motoru. Zatím jedinou jednotkou, u níž hromadné úpravy ještě nezačaly, je tak šestnáctistovka TDI. U ní ještě musí německý úřad pro motorová vozidla (zkráceně KBA) projednat přesný rozsah úprav.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?