Japonská automobilka Mazda představila v průběhu tohoto týdne nový systém s označením G-Vectoring Control. Přitom ten nemá nic společného s vektorováním točivého momentu.
Jedná se totiž o novou techniku, která má usnadit řízení vozu a ulevit tak řidiči. Systém zkoumá přenos hmoty vozu při průjezdu zatáčkou a řídící jednotka následně v závislosti na úhlu natočení volantu a aktuální rychlosti dokáže regulovat výkon motoru.
Podle Mazdy to jde až o 30 Nm, díky čemuž dojde ke změně zatížení mezi koly. Auto pak zatáčí mnohem přesněji, lehčeji a nevyžaduje tolik korekcí od řidiče oproti klasickému provedení vozu. První zkoušku systému provedli britští redaktoři magazínu Autocar.
Ti však po několika jízdách poznamenali, že změny jsou jen těžko postřehnutelné. Hned několikrát vyzkoušeli jízdu se systémem a bez něj, aby přínos systému vůbec zaregistrovali. Po vytáhnutí dat z telemetrie se ovšem nestačili divit. Rozdíl v korekcích volantu byl totiž s aktivovaným systémem velmi rozdílný.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?