Loni na podzim vypukla doposud největší aféra s falšováním výsledků vypouštěných emisí oxidu dusíku. Dnes již proslulá kauza Dieselgate rozpoutala debatu, kdo všechno se stejnými hodnotami manipuluje a až v posledních týdnech rozruch trochu utichl. Ne však na dlouho, protože kvůli Mitsubishi jsou na světě další podvody s tabulkovými hodnotami.
Hned na úvod je ale nutné podotknout, že dávání Dieselgate do kontextu s aktuálním problémem Mitsubishi není příliš na místě. Koncern Volkswagen totiž upravil software motoru, který tak v určitých chvílích vypouštěl méně emisí oxidu dusíku než potom v reálném provozu. Naproti tomu u japonského výrobce jde čistě o věc tabulkové spotřeby, která byla o hodně nižší než v běžném provozu. Způsobeno to bylo nikoliv softwarem motoru, ale nejspíše nepovolenými úpravami na autě. Mitsubishi oficiálně uvedlo, že testovací metoda byla značně odlišná od té, jakou vyžadují japonské zákony.
Potvrzenými postiženými vozy jsou kei cars eK Wagon a eK Space, respektive jejich sourozenci Dayz a Dayz Roox od Nissanu, pro nějž je Mitsubishi vyrábí. A právě Nissan na nesrovnalosti v hodnotách upozornil jako první, což tři diamanty vedlo k zahájení vyšetřování. Důsledkem celého problému zatím je zastavení výroby a prodeje všech čtyř zmíněných modelů, Mitsubishi navíc dále prošetřuje i jiné modely pro domácí trh, protože stejná metodika měření byla uplatněna také u nich. Z preventivních důvodů pak dojde i ke kontrole v zahraničí prodávaných modelů.
Dalším důsledkem budou diskuze s Nissanem o další spolupráci v oblasti kei cars. Může se klidně stát, že spolupráce bude kvůli této kauze ukončena. S reakcí na sebe nenechaly dlouho čekat ani akciové trhy, kde hodnota jedné akcie Mitsubishi klesla o patnáct procent.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?