Nový airbag? Tentokrát do dveří, ale ven.

Marek Litzman, 4. října 2013, 10:20 Google+

Zvyšování bezpečnosti u aut má jisté limity, které bude nutné obcházet stále komplikovanějšími způsoby. Třeba vnějšími airbagy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Vzduchové vaky uvnitř vozu všichni důvěrně známe. Vůz bez jejich přítomnosti už na trhu asi nenalezneme. Ty nejvybavenější modely mají vzduchovými vaky vyplněny snad každou skulinku ve voze. 

Automobilky proto začínají pošilhávat po tom, jak dostat vzduchové vaky i ven. Začalo s tím Volvo, které pro model V40 představilo airbag pro chodce. S jejich pomocí by se hlava sraženého chodce neměla dotknout nejtvrdších částí čela vozu, zejména A-sloupků. 

Společnost TRW se zaměřila na jiný problematický bod. Tím je boční náraz. Boky vozu jsou stále nejohroženějšími místy, neboť vzdálenost mezi karoserií a osobu je zde velmi krátká. Deformační zóna tak má velmi omezenou délku. 

O její prodloužení se konstruktéři snaží mnoha způsoby. Mimo zvětšování tloušťky dveří vstupují do hry také různé elektronické hračky. Například airbagy. 

Princip těchto vnějších airbagů je docela jednoduchý. Ve chvíli, kdy senzory zaznamenají nevyhnutelnou kolizi, vystřelí se zpoza vozu airbag, který díky svému rigidnímu tvaru nabídne rozšířenou deformační zónu a nehoda by se měla skončit mnohem lépe pro posádku. Na dostatečně hutný airbag schopný zachytit celý vůz má již TRW patent.

Realizace je samozřejmě výrazně komplikovanější než teorie. Přesně zachytit boční náraz není vůbec snadné. Ve skutečnosti je to náročnější než zachytit náraz čelní. Spousta bočních nárazů se odehrává při jízdě obou vozů - například v křižovatkách. Senzory pak mají na zachycení nárazu jen velmi málo času. Přesné vyhodnocení je přitom klíčové, v opačném případě dojde k vystřelení airbagu, který jistě nebude zrovna za pár korun. 

Myšlenka na vyztužení bočních panelů není nijak nová. Mercedes se podobnou technologií chlubil již dříve. V jeho pojetí ale nešlo o airbag, ale o rozšiřující se výztuhy v bocích

Vytisknout

Diskuze: Nový airbag? Tentokrát do dveří, ale ven.

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

škoda superb

Auta Škoda přesvědčují jako skuteční "tahouni"

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud