Rozhovor k testu zimních pneumatik

Martin Hájek, 29. října 2007, 13:55 Google+

Autoklub ČR v letošním roce připravil srovnávací testy zimních pneumatik rozměru 195/65 R15 T.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GoodYear

GoodYear | foto: GoodYear Dunlop Europe

Sdílejte článek

Testování pneumatik probíhalo stejně jako v uplynulých letech ve dvou lokalitách a ve dvou etapách – na sněhu na zkušebních drahách ve švýcarském Ulrichenu a na mokrém povrchu na zkušebním polygonu poblíž v německého Hannoveru.

O testech, jejich podstatě a výhodách použití zimních pneumatik s námi hovořil Ing. Václav Špička z Autoklubu ČR.


Proč jste se rozhodli testovat zimní pneumatiky?

Autoklub České republiky měl vždycky zájem poskytovat motoristům potřebné informace, včetně těch, které se týkají používání správných pneumatik. Mimo jiné přesvědčujeme motoristy o nutnosti používat v období s nižšími teplotami zimní pneumatiky. Současně je chceme orientovat na pneumatiky vhodné pro naše povětrnostní podmínky. Samozřejmě, máme k dispozici zahraniční testy, ale ty se mnohdy týkají pneumatik co do rozměrů či značek, které třeba na našem trhu nejsou běžné. Proto jsme se zaměřili na nejvíce používané pneumatiky a nejvíc používané rozměry. V loňském roce jsme testovali pneumatiky o velikosti 14“ a letos o rozměru 15“. Vybírali jsme pneumatiky z našeho trhu a byly to typy, které jsou běžně k dostání v obchodech.


Které pneumatiky byly k testu použity?

„K dispozici bylo pět sad zimních pneumatik, jedna sada celoročních pneumatik, jedna sada protektorovaných plášťů a jedna sada letních pneumatik. Rozdíl mezi zahraničími a našimi testy je ten, že my připravujeme testy zaměřené na naše podmínky.“


Jak testy probíhaly v jednotlivých etapách?

„V Ulrichenu je k dispozici několik tras vedoucích horským terénem, se zatáčkami, s různým stoupáním a klesáním, a dále k testování sloužila i plocha vojenského letiště. Aby byly zajištěny konstantní teplotní podmínky, zkoušky na sněhu probíhají převážně v noci. Na zkušebním polygonu u Hannoveru jsou testovacími disciplinami zejména akvaplaning, brzdění na suchu, brzdění na mokru, handling na suchu, handling na mokru, hlučnost a komfort.“

je třeba pneumatiky tzv. zajet, aby se z povrchu odstranil mastný film z výroby. Jeden typ pneumatiky je referenční a postupně se otestují všechny zkoušené vzorky. Výsledky se pak vztáhnou k referenční pneumatice. Nakonec se ještě zopakuje test referenční pneumatiky, čímž se vyloučí případné odchylky. V tomto případě byla referenční pneumatikou Continental ContiWinterContact TS 810.“ 


Shledali jste nějaké zásadnější rozdíly mezi testovanými pneumatikami?

„Z testů vyplývá, že pneumatiky, vyráběné většinou renomovaných firem jsou poměrně slušné kvality. U protektorovaných pneumatik však hrozí nebezpečí, že se zákazník nedozví, jaký osud má ta pneumatika za sebou, případně může zakoupit pneumatiky různé hmotnosti nebo jiného druhu. Na protektorech „od patky k patce“ se to nedá poznat.

Srovnávacími testy se potvrdilo, že letní pneumatiky jsou v zimě naprosto nepoužitelné. Rovněž je velmi nebezpečné osazovat na vozidlo jeden pár zimních a jeden pár letních pneumatik. A proč ty pneumatiky vůbec testovat a lámat si s tím hlavu? Z výsledků testů si každý může zjistit, která pneumatika v jakém prostředí vyhovuje. Např. motoristé z horských oblastí by si měli opatřit pneumatiky, které měly dobré výsledky testování na sněhu, zatímco pražští řidiči by měli jezdit spíše na pneumatikách s dobrými výsledky na mokrém povrchu.

U nás je velký problém v tom, že si motoristé zvykli na tzv. černé silnice, a to i v zimě, což svádí k tomu, že  někteří z nich váhají, zda si mají zimní pneumatiky vůbec koupit, když sníh na silnicích se vyskytuje minimálně. Neuvědomují si, že nejde jen o zasněžený či namrzlý povrch vozovky, ale hlavně o nízké teploty, při nichž materiál běhounu pneumatik tvrdne.“


To je tedy hlavní důvod, proč by měli řidiči používat zimní pneumatiky.

„My jsme přesvědčeni o tom, že neexistují univerzální pneumatiky, které by byly vhodné pro celoroční provoz. Buď mají dobré jízdní vlastnosti při vyšších teplotách nebo jsou vhodné při teplotách nižších. Za hranici použití zimních pneumatik považujeme průměrnou denní teplotu + 10 stupňů.

Rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami je hlavně v materiálu běhounové směsi a v uspořádání dezénu a dezénových drážek. Zimní pneumatiky mají běhounovou směs podstatně měkčí a mají dobré jízdní vlastnosti i při nízkých teplotách. Jsou bezpečnější v zatáčkách, při brzdění atd. Jejich výhodou jsou rovněž lepší záběrové vlastnosti a samočisticí schopnost. Zimní pneumatiky, které vypadaly jako traktorové již na trhu nenajdete. Komfort jízdy na dnešních zimních pneumatikách je vyloženě srovnatelný s letními pneumatikami. Je jedno, jestli motorista koupí pneumatiky v servisu nebo přes internet, ale v každém případě  by měl vědět, co od pneumatik požaduje, jaké pneumatiky chce koupit. Například při nákupu přes internet hrozí, že si vybere nejlevnější pneumatiku a nemusí to být právě pneumatika vhodná do podmínek, ve kterých jezdí, anebo vůbec nemusí být dobrá, například z důvodu vysokého stáří nebo neodborného servisu.

Podbízejí se zde hlavně protektorované pneumatiky. Šetřit na pneumatikách a koupit si gumu za šest stovek někde v hypermarketu je vhodné tak pro někoho, kdo má auto, jehož cena se po natankování zdvojnásobí a používá je jednou týdně k jízdě na nákup do vedlejší vesnice. U většiny aut je však cena nových gum v poměru k ceně automobilu zanedbatelná a když si člověk představí, že kvůli tomu, že si neopatřil správné pneumatiky, by mohl zaplatit třeba statisíce za opravu havarovaného auta, není už o čem diskutovat. Nemluvě o lidském zdraví a životech, které mohou být při takovéto nehodě ohroženy.“

V souvislosti s používáním zimních pneumatik se doporučuje kvůli tvrdnutí směsi dodržovat hranici čtyř let od data výroby. Myslíte si, že je vhodné tuto pneumatiku používat i déle?

„Všechny pneumatiky stárnou a v souvislosti s tím tvrdne běhounová směs a ztrácí tím své dobré vlastnosti. Tvar uspořádání drážek a lamel je u zimních pneumatik jiný než u letních, takže i starší zimní pneumatiky jsou v chladnějším období bezpečnější než letní. Lepší však je opatřit si zimní pneumatiky nové, a ty staré „dojezdit“v létě. Skutečností je, že při vyšších teplotách je opotřebení zimních gum o hodně vyšší  než u letních, žádné nebezpečí při jejich použití ale nehrozí. Kdyby někdo chtěl jezdit celoročně na zimních pneumatikách, tak dělá menší chybu než kdyby jezdil celý rok na letních.
Je tady ještě jeden aspekt, a sice ten, že používáním zimních pneumatik se ušetří pneumatiky letní, takže výdaje za zimní pneumatiky se zčásti vrátí.“

Jakou minimální výšku vzorku doporučujete při použití zimních pneumatik? 

„Minimem jsou 4 – 5 mm. Pod tuto hodnotu by rozhodně neměl vzorek poklesnout. Pak už je možné tu pneumatiku „dojezdit“ v létě.“


Myslíte si, že by mělo být povinně zavedené užívání zimních pneumatik?

„Byli bychom první v Evropě, tedy krom Německa, kde je to stanoveno takovým podivným způsobem. Zavedení povinného používání zimních pneumatik naráží na několik problémů, především že zimní pneumatika jako taková není definována v zákoně a těžko tedy předepisovat něco, co není přesně popsáno. To, jestli má na sobě vločku nebo jestli má označení zimní guma, není z hlediska zákona rozhodující. Zatím je především třeba dál motoristy přesvědčovat o nutnosti používat správný druh pneumatik a pomáhat jim při výběru těch nejvhodnějších, tak, jak to dělá například Autoklub ČR. Také by určitě bylo prospěšné, kdyby se o druh a stav pneumatik zajímala policie při vyšetřování nehod, a z těchto zjištění by mohly vycházet pojišťovny při likvidaci škod.

AMK ČR

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor k testu zimních pneumatik

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

UltraGrip 7

Výsledky testu zimních pneumatik AMKČR

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud