Nejnovější užitkové vozy už jsou pomalu jako ty osobní. Mají nejmodernější asistenty, multimediální systémy nebo silné naftové agregáty se dvěma turbodmychadly. Etalonem je v tomto směru Volkswagen, který za poslední rok omladil téměř celou svou modelovou paletu. Posledním „nedotčeným“ byl Crafter, největší užitkový model německého výrobce. Spolu s nadcházející výstavou v Hannoveru ale i on dostane modelovou obměnu.
Caddy, řady T6 a Amarok, to je trojice užitkových Volkswagenů, která nedávno prošla generační výměnou nebo alespoň omlazovací kúrou. Všechny přitom spojuje blízký vztah k osobním automobilům. Crafter byl v tomto ohledu posledním, ale vlastně také prvním. Jako první totiž přináší vyspělé bezpečnostní i komfortní prvky do světa velkých užitkových vozů. Tím bychom ale trochu předbíhali událostem. Začít totiž musíme tradičně „skořápkou“. Ta také v mnohém připomíná osobní Volkswageny, především maska chladiče a na ni navazující (volitelné) LED světlomety silně evokují nový Passat a Tiguan. Charakteristickou se zcela nepochybně stane dvojice prolisů na boku karosérie. Ta se mimochodem chlubí součinitelem odporu vzduchu cx = 0,33.
Užitkový vůz je především o rozmanitosti nabídky, i tady pak bude Crafter lídrem segmentu. Základem jsou čtyři typy karosérie – klasickou skříňovou dodávku doplňuje kombi, valník a podvozek s jednoduchou nebo dvojitou kabinou. Novinka také nabídne celkovou délku 5,9 metru, 6,8 metru nebo 7,4 metru v kombinaci s výškou 2,3 metru, 2,6 metru nebo 2,8 metru. Nákladový prostor tak maximálně pojme 18 m3 nákladu, který může vážit až 5,5 tuny. K těmto hodnotám je nutní připočítat také čtveřici pohonných jednotek 2.0 TDI z nově vyvinuté řady EA288 Nutz. Jedno turbodmychadlo mají verze s výkonem 75 kW (102 k), 90 kW (122 k) a 103 kW (140 k), dvojicí dmychadel se chlubí TDI BiTurbo o výkonu 130 kW (177 k). V závislosti na motorizaci bude k dispozici pohon předních, zadních nebo všech kol, u všech pak bude možné volit ze šestistupňového manuálu nebo osmistupňového automatu. Celkem tak nový Crafter nabídne 69 různých kombinací karosérie a typu pohonu.
Kabina druhé generace užitkového modelu se proměnila prakticky k nepoznání. Volant, budíky i multimediální systém s online službami pocházejí z osobních automobilů. K tomu si navíc připočtěte hned několik odkládacích ploch, řadicí páku na středové konzoli a tři místa k sezení. Takhle by mělo vypadat pracovní prostředí! Rozšířena byla i nabídka asistenčních a bezpečnostních systémů, z nichž mnohé se mezi velkými dodávkami objevují vůbec poprvé. Poprvé je tak použit elektromechanický posilovač řízení, doplněný například ESP se stabilizací přívěsu, adaptivním tempomatem s automatickým udržováním bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla, multikolizní brzdou, asistentem pro jízdu v bočním větru, udržováním v jízdním pruhu nebo pomocníkem pro manévrování s přívěsem. Chybět nebudou ani čelní, boční a hlavové airbagy, zadní kamera, parkovací senzory a asistent pro vyjíždění z parkovacího místa.
Na rozdíl od předchůdce už novinka nebude vznikat ve spolupráci s Mercedesm, možná i proto Volkswagen speciálně pro Crafter postavil v polském městě Wrzesnia zcela nový výrobní závod. Ten zabírá plochu 220 hektarů, což je asi 300 fotbalových hřišť, při plném vytížení bude v nové továrně pracovat více než 3000 zaměstnanců. Vedle závodu Poznaň-Antoninek jde potom o druhé výrobní místo divize Volkswagen Užitkové vozy v Polsku. Premiéra vozu se uskuteční na IAA v Hannoveru (od 22. do 29. září), prodej by měl začít ještě před koncem roku.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.