Od minulého roku obměnila divize Volkswagen Užitkové vozy téměř kompletní modelovou paletu. Caddy a řada T se dočkaly nových generací, Amarok prošel alespoň modernizací. Posledním nedotčeným byl Crafter, představený jako výsledek spolupráce s Mercedesem v roce 2006. I on se však brzy dočká generační výměny.
Historie velkých užitkových Volkswagenů pamatuje především dva modely. LT se ve dvou generacích vyráběl od poloviny sedmdesátých let až do půlky prvního desetiletí 21. století. Pak jej vystřídal Crafter, dvojče současného Mercedesu Sprinter. Chystaná druhá generace největšího Volkswagenu už s trojcípou hvězdou nebude mít nic společného, Hannover si ji vyvinul zcela sám, což by se mělo projevit ve všech oblastech, kde je nutný nějaký způsob kompromisu.
Například design z pera Alberta-Johanna Kirzingera nabízí prvky posledních modelů značky, včetně masky chladiče, která je propojená s hlavními světlomety. První skici dále odhalují litá kola, plastové obložení nárazníků a spodní části dveří nebo LED diodová zadní světla. Špičkový bude součinitel odporu vzduchu cx = 0,33, řadící nový Crafter na první místo ve třídě.
Pod kabátkem se objeví nová platforma, jenž nabídne ideální poměr mezi využitelným prostorem a vnějšími rozměry. Předností vozu má být také praktičnost a variabilita verzí. Vedle standardní dodávky se tak dá očekávat příchod plně osobního minibusu, kombinace osobní a užitkové varianty, valníku nebo podvozku pro nástavby. Pod kapotou se bude sázet na naftové agregáty TDI a vzhledem ke konkurenci lze počítat s přeplňováním jedním i dvěma turbodmychadly. Premiéra vozu proběhne na podzim, výroba bude probíhat v polském Vřesnu. A že novinka nebude mít dvojče není tak úplně pravda, jen bude z jednoho koncernu a ponese logo MAN.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?