Segmentu osobních verzí středně velkých dodávek poměrně neohroženě vládnou Volkswagen Multivan a Mercedes-Benz Viano. Přidělat starosti by jim chtělo trio od PSA a Toyoty, poprvé odhalené koncem loňského roku. První z nich, Citroën SpaceTourer, se nyní představuje v nových detailech. A podle nich se německému duu minimálně vyrovná.
Nástupce modelu Jumpy stojí na podvozkové platformě EMP2, kterou sdílí s C4 Picasso. Přední část je dokonce stejná jako u menších sourozenců, zbytek platformy byl uzpůsoben zaměření vozu. Důležité jsou především zesílené nápravy, vpředu typu pseudo MacPherson a vzadu s příčnými rameny. Důraz byl kladen také na komfort posádky, proto mají pružiny proměnnou tuhost a tlumiče proměnlivé tlumení podle zatížení.
Dostupné budou rozvory o délce 327 nebo 392 centimetrů, s nimiž lze kombinovat převisy karosérie o délce 80 nebo 115 centimetrů a hned tři délky karosérie. Nejkratší XS má 460 centimetrů, prostřední M 495 centimetrů a nejdelší XL celých 530 centimetrů. Provedení XS je kombinováno s krátkým rozvorem i převisem, čímž vznikne v zavazadelníku 1978 litrů, modely M a XL mají v obou případech delší rozvor a liší se pouze převisem. Krátký má v zavazadlovém prostoru 2381 litrů, dlouhý 2932 litrů. Všechny objemové hodnoty platí pro pětimístné uspořádání se vzad vysunutou druhou řadou sedadel.
Na šířku mají všechna tři provedení 192 centimetrů, na výšku potom jen o 2 centimetry méně. Pohodlnější nastupování do druhé a třetí řady sedadel (ty mají k dispozici vlastní střešní panel pro ovládání klimatizace a osvětlení) zajišťují boční posuvné dveře se šířkou až 93 centimetrů a možností automatického ovládání. Celkem se dovnitř usadí do tří řady maximálně devět cestujících. SpaceTourer Feel a Shine jsou k dispozici se všemi třemi délkami karosérie a pěti, sedmi nebo osmi místy k sezení. Tato provedení jsou určena především početnějším rodinám, neboť sedadla se pohybují po kolejničkách a kromě řidičova mají sklopitelné opěradlo.
Jako taxi nebo hotelový minibus nejlépe poslouží SpaceTourer Business ve třech délkách s pěti až devíti místy k sezení. SpaceTourer Business Lounge bude dostupný v délkách M a XL, dovnitř se poskládá šest nebo sedm lidí. Druhou řadu sedadel lze otočit proti směru jízdy, v nabídce nechybí ani kožené čalounění, skládací stolek nebo tónovaná skla. Citroën předpokládá největší poptávku z řad větších firem, využívajících vozidlo jako mobilní kancelář.
Pracoviště řidiče minimálně na fotkách působí dojmem téměř až osobního vozu. Mírně zvýšená palubní deska má údajně přinést pocit větší důvěry ve vozidlo, ruku v ruce s ní jde i zvýšená poloha sedadla řidiče. Středové konzoli dominuje, ve vyšších výbavových verzích, multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou a rozhraními MirrorLink, Mirror Screen a Apple CarPlay. Poslední jmenované ale nebude, minimálně v době uvedení na trh, v tuzemsku k dispozici.
Vyšší verzí infotainmentu je Citroën Connect Nav se sedmipalcovým displejem, trojdimenzionální navigací, hlasovým ovládáním, a funkcí Mirror Screen. Zajímavou položkou je head up displej, dříve se u podobných automobilů vůbec nevyskytující. Součástí volitelné výbavy bude také dvoudílné střešní okno s integrovanou clonou. Po celé kabině je celkem 74 litrů úložných prostor, přičemž do kapes ve dveřích dáte i PET láhve o objemu 1,5 litru. Čalounění obstarává jeden ze dvou vzorů látky, umělá kůže nebo pravá kůže. Méně hluku od motoru, kol i okolí se dovnitř dostane díky dodatečně namontovaným tlumícím materiálům a zesíleným sklům.
Zvenku SpaceTourer nenadchne, ale ani neurazí. Přední světla jsou umístěná hodně vysoko, mezi nimi nechybí tradiční maska s dvojitým šípem. V předním nárazníku nechybí černé otvory sání, do nichž jsou zakomponovány také mlhovky a nad nimi LED diody denního svícení. Nejzajímavější na zadní části nejsou ani tak vertikální světla, ale otevíratelné sklo pátých dveří, což usnadňuje nakládání menších předmětů. V nabídce bude celkem devět laků karosérie (černá Onyx, modrá Imperial, hnědá Rich Oak, šedá Platinum, šedá Aluminium, oranžová Tourmaline, modrá Lagoon, písková Sable a bílá Banquise) a až 17palcová litá kola.
Motorová paleta obsahuje čtyři výkonové verze naftového čtyřválce BlueHDi s modulem selektivní katalytické redukce, filtrem pevných části s aditivem a oxidačním katalyzátorem, zabudovaným u výstupu z motoru. Nejslabší specifikace má 95 koní a je vybavena manuální nebo šestistupňovou pilotovanou převodovkou, následují výkony 115 a 150 koní s manuální převodovkou a konečně 180 koní se šestistupňovým automatem. Spotřeba se dle verze pohybuje mezi 5,2 - 5,8 l/100 km. Dostupný bude systém Grip Control, což je vylepšený protiprokluzový systém, optimalizující mobilitu předních kol podle typu terénu, podvozek je údajně připraven také na zástavbu pohonu všech kol od společnosti Dangel.
Nad bezpečnostní „bdí“ celá řada moderních asistentů. Dočkáme se tak sledování mrtvého úhlu, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, čtení značek s rychlostním omezením, hlídání pozornosti řidiče, varování před rizikem srážky, nouzového brzdění nebo adaptivního tempomatu. Specialitou jsou systémy Top Rear Vision, umožňující sledovat pomocí kamery až 180stupňový úhel za vozidlem, respektive Coffee Break Alert, upozorňující řidiče na nutnost přestávky po dvou hodinách nepřetržité jízdy. I díky tomu získal SpaceTourer loni pět hvězdiček Euro NCAP.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?