Třiačtyřicetiletý pražský jezdec a podnikatel Ing. Petr Pospíšil se k automobilových soutěžích dostal před deseti lety jako fotograf.
Možná ani netušil, že za pár měsíců se sveze v závodním voze. V roce 2002 získal mistrovský titul v hodnocení F2 FIA Zóny střední Evropy, za dva roky přidal titul vicemistra. Na svém kontě má 4 tituly mistra Slovenska a jeden České republiky ve třídě A7. Jeho účinkování v rally je neodmyslitelně spjato s vozy japonské značky Honda.
„U jedné firmy jsem měl pohledávku a jako protihodnotu jsem dostal svezení ve voze Ford Ka. Rád jsem tento zápočet přijal a u soutěžního automobilového sportu jsem zůstal dodnes,“ vysvětlil netradiční začátky v motoristickém sportu Petr Pospíšil. Přišly první starty v rally na voze Honda Integra a především áčková integra získala za volantem s Pospíšilem řadu úspěchů. Pražský POSPA RALLY TEAM slavil největší úspěchy v šampionátu FIA Zóna střední Evropy, kde se v hodnocení dvoukolek stal v roce 2002 společně se spolujezdcem Karlem Vajíkem mistrem. „Sváděli jsme kvalitní souboje s maďarským jezdcem Istvánem Radó. Vyhráli jsme hodnocení dvoukolek F2, což jsme se dozvěděli až na konci sezóny, neboť zóna se počítá velmi složitě. Za dva roky jsme byli druzí v zóně, tohle umístění nám ale padlo do klína a nebylo vydřené jako první titul. Velmi dobré umístění jsme zajeli i na barumce před sedmi lety, kde jsme získali vázu za třetí místo ve třídě,“ upřesňuje Pospíšil. Pražského jezdce začala lákat stavbu vozu Honda Civic Type R ve skupině R3 a jako první soukromý tým postavil vozidlo ve spolupráci s italským týmem J.A.S Motorsport. Pospíšil za necelých devět let aktivního působení v rally absolvoval řadu soutěží.Čím ho láká atmosféra automobilových soutěžích? „Atmosféra servisu, kontakt s lidmi atd. Mám sice okruhovou jezdeckou školu a licenci, ale prázdné tribuny mě nelákají. Navíc rally, to je místy velký adrenalin a odpovědnost nikoho nezabít ve svém okolí. Obdivuji jezdce,co poznají jezdeckou hranu na každém povrchu při každé soutěži. Z povrchů mokro nemám rád z osobních důvodů, neboť v minulosti jsem měl těžkou nehodu v osobním provozu, nádherné jsou šotoliny,ale ty jsou relativně daleko a na Slovensku se již tento povrch také nejezdí. Krásný pocit je rozhodně plné náměstí fanoušků například při Barum rally Zlín. To se vám na okruzích nemůže stát, na okruhu při vyhlášení potkáte maximálně lidí z týmů nebo mechaniky,“ říká s nadsázkou Pospíšil, otec desetileté Nikolky. Závody automobilů na okruzích a automobilové soutěže jsou velmi rozdílné motoristické disciplíny. „V průběhu soutěže lze dohnat třeba ztrátu z úvodních kilometrů, po menší chybě a podobně. Zatímco na okruzích se někdy rozhodne v první zatáčce při nezaviněné skrumáži a veškerá příprava skončí po čtyři sta metrech v první šikaně. Absolutní řidičská hvězda pro mě není jezdec formule 1 jako Michael Schumacher, ale například rallyový pilot Colin McRae, který bohužel nedávno tragicky zemřel při havárii vrtulníku.“ Vedle řízení své vlastní firmy zabere spoustu času i práce soudního znalce při dopravních nehodách. „Lidé se diví, jak můžu závodit a zároveň jezdit k dopravním nehodám jako soudní znalec. Analýza dopravních nehod spočívá v každodenním setkávání se s těmi nejhoršími následky. Jsem najímán kriminální službou i jinými policejními útvary nebo pojišťovnami. Někdy je to svět a prostředí, co většina národa zná pouze z filmů nebo z klukovského hraní na četníky a lupiče. Pro mě je to satisfakce, že kriminálka čeká na výsledky mé práce,“ objasnil pražský soudní znalec. „Osobně nicméně přiznám, že rally z pohledu pilota je dnes pro mne pouze relax, těch tragédií jsem viděl tolik, že prioritou je neublížit okolí, sobě ani autu a honba za desetinami mne již přijde malicherná,“ zvážněl při rozhovoru Pospíšil.
Na internetových stránkách www.pospa.cz můžete najít lákadlo pro pány a kluky v podobě plastových modelů aut a airsoftových zbraní. „Vedle provozu soutěžního týmu prodáváme i rádiem řízené modely. Je to krásný svět, pro všechny kluky, co se nedostali se do světa velkých vozidel. Najdeme zde všechno podobně jako při velkých závodechjako třeba nahřívače pneumatik, plnohodnotné seřizování geometrie náprav, optimalizace podvozků atd. Vyráběli jsme i létající modely letadel pro japonské zákazníky,“ dále vysvětlil.
Pospíšil neokupuje nejvyšší příčky, nicméně svou dravou jízdou v dobách jezdeckého mládí si získal přízeň řady fanoušků soutěžního sportu. Dílnu na předměstí Prahy zdobí řada krásných pohárů a věnců pro vítěze v jednotlivých třídách na soutěžích nejen v České republice. „V rallysportu již nemám ambice ohledně umístění, chci jet s ohledem k okolí i vozu. Velmi si vážím zlínského jezdce Vladimíra Barvíka, který se rovněž setkává s následky dopravních nehod, uvědomuje si nebezpečí a přitom jezdí velmi rychle. Klobouk dolů před ním,“ uzavřel na závěr pražský jezdec.
Ing. PETR POSPÍŠIL
Soutěžící: POSPA RALLY TEAM Narozen: 1964 Stav: ženatý, manželka Jitka Děti: dcera Nikolka (10 let)
Povolání: podnikatel – prodej rádiem řízených modelů automobilů a potřeb pro airsoft, soudní znalec dopravních nehod
Největší úspěchy: Mistr FIA Zóna střední Evropy v hodnocení F2 (dvoukolky) - 2002 Vicemistr FIA Zóna střední Evropy v hodnocení F2 (dvoukolky) – 2004 Mezinárodní mistr České republiky ve třídě A7 - 2005 Mistr Slovenské republiky ve třídě A7 - 2002, 2003, 2004 Barum rally Zlín, 3. místo ve třídě A do 2000 ccm - 2000 Spolujezdci: Ing. Karel Vajík, Richard Lasevič, Otto Slezák
Roman ORDELT / ZLIN PRESS production
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?