O vývoj létajícího automobilu se již roky snaží jak zapálení nadšenci, tak profesionální společnosti z celého světa. Málokdo však ví, že že létající automobily se vyrábí dokonce i v naší domovině. Navíc se jedná o skutečný světový unikát.
Létající automobil GyroDrive není přesně tím, co by většina z nás na první pohled čekala. Malý stroj připomínající helikoptéru, odborně zvaný vírník, však splňuje přesně to, co by takový létající automobil splňovat měl.
Stroj na třech kolech je vybaven sedačkami pro dva cestující, uzavřenou kabinou s vybavením potřebným pro jízdu i let, spalovacím motorem pohánějícím nosný rotor a tlačný rotor a elektromotorem pohánějící přední kolo pro jízdu po zemi. Navíc je stroj i plně homologován jak pro let, tak pro pohyb po silnicích.
Vírník sice na první pohled může připomínat helikoptéru, vzájemně se od sebe však liší svou konstrukcí i letovými vlastnostmi. Zatímco vrtulník má nosný rotor poháněný motorem, u vírníku je roztáčen pohybem vpřed o což se stará tlačný motor.
Vírník tak potřebuje ke vzletu cca 100 metrů a na rozdíl od vrtulníku nemůže viset ve vzduchu. Minimální rychlost se pohybuje okolo 30 km/h a maximální dosahuje až 160 km/h. Přistání však vírník zvládá na prostoru 5 až 10 metrů.
Tento konkrétní vírník GyroDrive však dosahuje maximální rychlosti letu až 180 km/h a dolet činí až 600 km/h. Jakmile však s GyroDrive přistanete a rozhodnete se vydat na cestu po asfaltu, můžete se pohybovat maximální rychlostí až 40 km/ha to díky elektromotoru za předním kolem. Dojezd však bohužel neznáme.
Jak ovšem zmínil Pavel Březina, autor celého projektu, cílem projektu nebylo stvořit létající automobil, ale spíše pojízdný vrtulník, se kterým bude možné dopravit se na benzínku, na hotel či na nejbližší vzletovou plochu.
Konverze z "vrtulníku" na "automobil" je přitom jen otázkou několika minut. Stačí pouze zafixovat nosný rotor, označit vírník trojúhelníkem jako pomalu jedoucí vozidlo, vyklopit značku a může se jet. GyroDrive je totiž již v základu vybaven veškerým potřebným osvětlením a dalšími nezbytnostmi.
Cena GyroDrive přitom není nikterak dramatická. Podle AFP by se přitom cena mělo pohybovat okolo 1,5 milionu korun, což není vůbec zlé. Pro srovnání můžeme uvést například slovenský AeroMobil, který sice nabídne vyšší rychlost i dolet/dojezd, ovšem prodej začne až po roce 2020 a jeho cena má začínat na 1,2 milionech Euro, což je 20x víc, než kolik stojí GyroDrive.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?