Ačkoliv nám automobilka slibovala představení nového kompaktního SUV Kia Stonic až na příští měsíc, dočkali jsme se již dnes. Věrné čtenáře to však jistě nepřekvapuje, neboť již ráno jsme vám přinesli první uniklé fotografie. Nyní toho ale víme opět víc.
Nejnovější crossover Kia nabízí nejširší možnosti zákaznických úprav v historii značky, což platí pro interiér i exteriér, a navíc přidává nefalšovaný evropský charakter. Designové ztvárnění se má v rámci značky řadit k zatím nejvýraznějším, nicméně stále jde o jasně rozpoznatelný model Kia díky typickým designovým prvkům, jako je tygří maska chladiče.
Karoserie navržená v Evropě ve spolupráci s korejským návrhářským studiem Kia spojuje ostré horizontální křivky s jemnějšími plastickými povrchy. Pro mnoho zájemců o malé SUV je důležitá i možnost zákaznických úprav. Střecha typu Targa u modelu Stonic proto umožňuje volit některé z dvoubarevných lakování, inspirovaných konceptem Kia Provo z roku 2013. Vybírat bude možné až z 20 dvoubarevných kombinací, včetně pěti výrazných barevných variant střechy.
V nabídce je několik maloobjemových benzínových i naftových motorů s přeplňováním, vždy ve spojení s manuální převodovkou pro maximální požitek z jízdy a nízkou spotřebu paliva. Zájemci mohou volit mezi lehkým motorem Kia 1,0 litru T-GDI s přímým vstřikováním paliva, disponujícím výkonem 120 koní, anebo benzínovými motory 1,25 nebo 1,4 litru s atmosférickým plněním a vícebodovým vstřikováním paliva (MPI). Nabídku motorů doplňuje hospodárný vznětový agregát 1,6 litru, nabízející nejnižší emise v rámci celé řady.
Díky odladění řízení a podvozku dle vkusu evropských zákazníků se majitelé mohou těšit na příjemné pocity za volantem, bezprostřední zpětnou vazbu a vysokou jízdní stabilitu. Vůz standardně nabízí elektronické řízení stability vozu (ESC) a stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management).
Kabina crossoveru Stonic, navržená podle evropských zvyklostí, klade důraz na technologie a ergonomii. Zákazníci mají přitom podobné možnosti specifických úprav jako v případě exteriéru, včetně řady pestrých barevných paketů. Jeden z nejelegantnějších zástupců v dané třídě nabízí řadu nových podvozkových technologií a systémů palubního infotainmentu, zaměřených na zvýšení bezpečnosti, pohodlí a praktičnosti.
Podobně jako u ostatních modelů Kia je k dispozici široká řada technologií zaměřených na další zvýšení pohodlí a praktičnosti, včetně vyhřívání předních sedadel, automatického tempomatu a bezklíčového vstupu.
Stonic i přes své kompaktní vnější rozměry dokáže nabídnout celé posádce dostatek místa v kabině. Vůz se chlubí v dané třídě rekordní šířkou v úrovni ramen i velkorysým prostorem pro nohy a nad hlavou. Praktický zavazadelník o objemu 352 litrů je možné podle potřeby zvětšovat či zmenšovat pomocí dvojité podlahy.
Zájemci mohou vybírat z několika vyspělých systémů Kia na podporu řízení (ADAS) pod označením DRiVE WISE, navržených k dalšímu zvýšení aktivní bezpečnosti. Z uvedených technologií uveďme nezávislý systém nouzového brzdění (AEB) s rozpoznáváním chodců a prediktivní varování před čelní srážkou (FCA); sledování slepého úhlu (BSD) se systémem monitorování provozu za vozidlem (RCTA); a systém varování při opuštění jízdního pruhu (LDWS). Stonic vybavený novým systémem kombinovaných kamer nabízí asistent dálkových světel (HBA) a rozpoznávání únavy řidiče (DAW), čímž reaguje na zvýšené nároky zákazníků v oblasti bezpečnosti.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?