Již dobré dva roky netrpělivě očekávají fanoušci Seatu příchod nové generace malého hatchbacku Ibiza. Když už bylo její představení na spadnutí, přišel jen facelift a další čekání. To skončilo až večer, kdy zástupci španělského výrobce odhalili svou hvězdu pro boj s Fiestou, Corsou a spol. Vůz je od základu nový a nabízí i nečekaná překvapení.
Fabia ji nedostala, Ibiza už ano. Řeč je o modulární platformě MQB v provedení A0 pro vozidla segmentu B. S ní má Seat o 30 procent vyšší torzní tuhost, zároveň je o 2 milimetry kratší, ale o 87 milimetrů širší než doposud. Prodloužil se i rozvor náprav – o 95 milimetrů na 2654 milimetrů. Jistější jízdní vlastnosti pak kromě samotného podvozku zajistí také širší rozchod kol o 60 milimetrů vpředu a 48 milimetrů vzadu. Výše uvedené změny vnějších rozměrů se pak podepsaly na vnitřním uspořádání vozu, kde je o 35 milimetrů více místa pro nohy vzadu a o 63 litrů více místa v kufru (celkem nyní 355 litrů). Sedačky jsou o 42 milimetrů širší.
Tím končí hra čísel a může začít hra emocí. Přesně na to totiž Seat sází při pohledu na design karosérie. Na první dobrou by se dalo říct, že se díváme na zmenšený Leon. A skutečně, přední část je mu hodně podobná, a to včetně plně diodových světel s LED blinkry, denním svícením a o něco níže mlhovkami. Typické jsou pro vozy Seat také dva prolisy na boku karosérie, špetku sportovního charakteru pak dodávají až 18palcová litá kola a krátké převisy. Zadní partie s do boků zasahujícími světlomety jsou spíše konzervativní, šťávu jim dodávají až sportovní doplňky linie FR.
Vedle ní budou k dispozici i standardní stupně Reference a Style, respektive luxusní XCellence. Tu poznáte například podle chromovaných doplňků karosérie. Uvnitř pak u obou nejvyšších linií (FR a XCellence budou za stejnou cenu) nechybí LED ambientní osvětlení, FR přidává i černý sportovní paket. Celkově je interiér Ibizy ve všech verzích líbivý, na středové konzoli může být až osmipalcová obrazovka multimediálního systému se skleněnou plochou, rozhraním Apple Car Play, Android Auto a Mirror Link nebo couvací kamerou. Z další multimediální výbavy nechybí bezdrátová nabíječka. Stejně jako u Volkswagenu nabídne Ibiza audio Beats se sedmi reproduktory a osmikanálovým zesilovačem. Třešničkou na dortu jsou LED podsvícení přístrojů a tlačítko motoru s funkcí Heartbeat.
Pod kapotou nebude chybět litrový tříválec TSI o výkonu 70 kW (95 k) nebo 85 kW (116 k), slabší provedení o výkonu 66 kW (90 k) pak nabídne spalování CNG. Mírným překvapením je zařazení patnáctistovky TSI Evo o výkonu 110 kW (150 k), která ale nabídku doplní až na konci roku. Turbodiesel bude jen jeden, čtyřválec 1.6 TDI o výkonu 60, 70 nebo 85 kW (80, 95, 116 k). Jednotky o výkonu 70 kW (95 k) a nižším se budou dodávat s pětistupňovou mechanickou převodovkou, pro výkonnější verze jsou připraveny šestistupňové převodovky. Na přání bude možné objednat také sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Pro verzi FR pak mezi příplatky bude i sportovní podvozek s režimy Sport a Normal, XCellence se dočká komfortnějšího naladění. Z bezpečnostních asistentů může být nová Ibiza vybavena systémem Front Assist, asistentem pro jízdu v dopravní koloně nebo adaptivním tempomatem. Premiéra se uskuteční v Ženevě, prodej začne letos v červnu.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?