Ostrá facka pro BMW. Kia Stinger má pohon zadních kol a V6, ladil ji bývalý šéf divize M

ar6, 28. května 2017, 13:29 Google+ NAIAS 2017

Na frankfurtském autosalonu 2011 představila Kia velice povedený koncept čtyřdveřového kupé GT a prakticky ihned musela čelit otázkám na případnou sériovou výrobu vozu. Její příprava trvala přes pět let, evidentně se ale vyplatila. Stinger je totiž nejen nejrychlejším, ale také nejhezčím modelem v historii jihokorejské automobilky.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 01.06. 15:57) Napište svůj názor
Kia Stinger ukazuje nejnovější čtyřdveřové kupé s pohonem zadních kol.

Kia Stinger ukazuje nejnovější čtyřdveřové kupé s pohonem zadních kol. | foto: Kia Motors

Sdílejte článek

S vlajkovými loděmi Kie je to docela těžké. V devadesátých letech se na vybraných trzích objevil sedan Enterprise, což je dvojče Mazdy 929, jeho následovníkem se stala řada Opirus (někde Amanti). Ta se s nevalným úspěchem objevila i u nás, následovník v podobě limuzíny K9 (také Quoris nebo K900) proto do Evropy nezamířil. Ve výrobě se poslední jmenovaná modelová řada jistě udrží ještě několik let, zdatným sparing partnerem se jí ale již brzy stane úplně nové čtyřdveřové kupé Stinger. To zamíří téměř jistě také na evropské trhy, kde bude chtít ukrást zákazníky takovým kapacitám jako Audi A7 Sportback nebo Mercedes-Benz CLS. Sousto je to troufalé, na druhou stranu ne nemožné. Tam, kde ostatní pomalu přecházejí na pohon předních kol, totiž Kia vsadila na zadokolku. K tomu s pořádným šestiválcem a naprosto parádním vzhledem.

img-responsive

Design zadní části se mimořádně povedl. | foto: Kia Motors

Už na první pohled je poznat rukopis Petera Schreyera, který stojí i za konceptem GT z roku 2011. Ač relativně starý, do sériové podoby se toho z něj zachovalo opravdu hodně. Svalnaté blatníky, elegantní linie střechy, dlouhá přední kapota a krátké převisy karosérie. To jsou charakteristické znaky nového gran turisma z Koreje. Mohutná přední část má samozřejmě tygří nos, doplněný o velká LED světla nebo sportovně tvarovaný nárazník (ten je spolu s salšími detaily specifikem verze GT). Za předními koly o průměru 18 nebo 19 palců (GT) jsou vertikální nasávací otvory, na rozdíl od konceptu jsou pak dveře otevírány konvenčně, nikoliv proti sobě. Zadní partie pak nevypadají jako nic, co ze současného portfolia značky známe. Výrazný spoiler, difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku a především světelný pás, zasahující netradičně až do boků karosérie. Tady si Kia zaslouží rovněž obrovský palec nahoru.

Kabina už je známých prvků přece jen plnější, stačí se podívat na ovladače ventilace nebo klimatizace, jejichž trojice kulatých výdechů působí velice luxusně. Jen o kousek výše je ale zcela nový ovládací panel, patřící multimediálnímu systému UVO. Jeho výstupem je volně stojící sedmipalcová obrazovka, jejíž vzhled a pozice ale nemusí sednout každému. S infotainmentem je vázán rovněž audiosystém v základu se šesti nebo devíti reproduktory (podle motoru).

Mezi příplatky je ale i soustava Harman/Kardon s patnácti reproduktory, prostorovým zvukem nebo systémem Clari-Fi. Konektivitu doplňuje ještě bezdrátová nabíječka chytrých telefonů. Pracoviště řidiče charakterizují sportovní volant, klasický analogový přístrojový štít s TFT obrazovkou uprostřed (zobrazuje například přetížení, teplotu motoru nebo čas na kolo) a barevný head up displej. Sedadla stejně jako palubní desku pokrývá měkká kůže Nappa, násobící pocit luxusu.

img-responsive

Kabina zaujme volně stojícím displejem i třemi výdechy ventilace. | foto: Kia Motors

Nebude to ale jen o něm, Kia rovněž slibuje uvnitř velké množství místa až pro pět osob. Že by to mohla být pravda napovídají vnější rozměry, délka 4831 milimetrů, šířka 1869 milimetrů a rozvor 2905 milimetrů. Tato čísla mimochodem překonávají nejen srovnatelné modely střední třídy, ale třeba i Mercedes CLS. Kufr má být větší než u většiny modelů stejné třídy, relevantní čísla ale tisková zpráva nenabízí. Víme však, že bude k dispozici elektrické ovládání víka zavazadelníku. Podvozek (z 55 procent tvořený vysokopevnostní ocelí) pomáhal ladit Albert Biermann, bývalý viceprezident pro techniku BMW nebo také šéf divize M. A možná proto tak není náhoda, že vedle obligátní čtyřkolky nabídne Stinger i pohon zadních kol! Vpředu má vůz zavěšení typu MacPherson a vzadu je víceprvková náprava, vůbec poprvé pak dostane jakákoliv Kia elektronicky ovládané tlumiče, jejichž nastavení probíhá přes volič s režimy Personal, Eco, Sport, Comfort a Smart. Řízení dostalo variabilní posilovač řízení, jeho nastavení rovněž upravuje volič jízdních režimů.

Motorový základ poskytuje přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec řady Theta II o výkonu 190 kW (259 k) s točivým momentem 353 Nm mezi 1400 až 4000 ot./min. Mnohem zajímavější ale bude dvakrát přeplňovaný 3.3litrový vidlicový šestiválec řady Lambda II o výkonu 272 kW (370 k) s točivým momentem 510 Nm mezi 1300 až 4500 ot./min v útrobách vrchoného provedení GT. Obě motorizace mají standardně osmistupňový automat vlastní konstrukce s řazením pádly pod volantem a měničem točivého momentu CPA, šestiválec s ním zrychluje na 100 km/h za 5,1 sekundy a rozjede se až na 269 km/h! Jak už bylo řečeno, Stinger má pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem nebo čtyřkolku s vektorováním točivého momentu. O zastavení šestiválce se pak starají odvetrávané kotouče Brembo se čtyřmi pístky vpředu a dvěma pístky vzadu.

Bezpečnost mají na starosti, vedle samotné konstrukce karosérie, i četné bezpečnostní asistenty. Za všechny jmenujme vylepšené hlídání bdělosti řidiče, přednárazový systém s automatickým nouzovým brzděním, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, udržování v jízdním pruhu nebo monitorování dopravy za vozidlem při couvání. Do prodeje se v USA dostane Stinger v průběhu letošního roku, ceny zatím známé nejsou.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Ostrá facka pro BMW. Kia Stinger má pohon zadních kol a V6, ladil ji bývalý šéf divize M

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 01.06.2017 15:57 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rolls-Royce Hyperion

Zakázkový Rolls-Royce už roky nikdo nechce a nikdo neví proč

Lamborghini Concept S

Extrémní Lamborghinni Concept S je naprostý unikát, automobilka vyrobila pouze jeden kus

Subaru Impreza WRX STI Type RA NBR Special

Znáte nejrychlejší sedan na Nürburgringu? Seznamte se, Subaru Impreza WRX STI Type RA

Lexus LFA

Tenhle ojetý Lexus stojí takřka dvojnásobek nového, důvod vás však překvapí

BMW i3

BMW i3 dostane větší baterie, od příštího roku nabídne až o 60% větší dojezd

Lotus Evora GT430

Nová Evora GT430: Ten nejrychlejší silniční vůz, co kdy Lotus stvořil

Ferrari Concept P3 Scuderia Baldini

Ferrari P3 - italská odpověď na Aston Martin Valkyrie

reklama
reklama

Doporučujeme

Nové BMW M5 bude zábavné i s pohonem všech kol

Nové BMW M5 - z neposedné zadokolky krotkou čtyřkolkou? Nenechte se zmást

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4: Je skutečně tak dobrý, jak se povídá?

  2. Dioss Rebel: Český sporťák, který skončil v zapomnění

  3. Vnite Pt: Sovětské Taxi předběhlo dobu o desítky let

  4. "Pravá Eleanor". Jedinečný Ford Shelby GT500 nemá s filmem nic společného

  5. Jak přežít srážku s autem? Kaskadérka se podělila o základní rady

  6. Růžové Lamborghini nikdo nechce, je to však unikátní vůz

reklama

Zprávy odjinud