Koncepční Lada XCODE musela zaujmout snad každého, kdo alespoň zaregistroval pořádání jinak hodně slabého moskevského autosalonu. Stylový crossover s vyšší světlou výškou se stal jednoznačně králem letošních novinek ruské automobilové scény, naděje na sériovou výrobu jsou navíc opravdu vysoké.
Když se před dvěma lety ukázaly koncepční podoby sedanu Vesta a SUV XRAY, asi nikdo nevěřil, že v prakticky totožné podobě zamíří za rok do showroomů Lady. Stalo se, a určitě nejeden fanoušek tradiční automobilky si přeje, aby podobný scénář potkal i koncept XCODE. Ten v základních liniích navazuje na výše zmíněné modely, což je ale vzhledem k designu Steva Mattina vlastně pochopitelné. Různě po karosérii jsou odkazy na písmeno X, díky LED diodovým hlavním světlometům je ale crossover i překvapivě moderní.
Jak by mohla sériová podoba vozu vypadat naznačuje render maďarského grafika X-Tomi Design a nutno podotknout, že určitě není příliš daleko od pravdy. A to především proto, že zachoval tvar karosérie a tu doplnil méně futuristicky laděnými detaily ve stylu Vesty nebo XRAY. Máme tady tak klasická halogenový světla, do nichž se zakusuje stříbrný element masky chladiče, mlhovky místo LEDek denního svícení, méně výrazný stříbrný segment nárazníku nebo jiná litá kola. Ale zbytek? Ten je stejný jako u konceptu, a to včetně dvoubarevného lakování nebo zapuštěných klik v zadním páru dveří. Kombinaci bílé a žluté nahradily oranžová a černá.
Existuje však jeden prvek, na jehož zachování do sériové výroby hodně sázíme. Tím je decentní protažení předních světel až do kapoty, nenápadně odkazující na legendární Nivu, později 4x4. Právě tu by sériová podoba konceptu XCODE mohla částečně nahradit, a to už v příštím roce. Nelekejte se však, off-roadová klasika zůstane v nabídce i nadále. Bez ní by to prostě v Rusku ani jinde nešlo.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?