Zprávy o tom, že Aston Martin začíná hledat partnera ve formuli 1 prosákly na povrch loni na podzim. Prvotní spekulace hovořily o Force Indii, která dokonce měla převzít jméno britského výrobce, nakonec ale došlo na spojení s Red Bullem. Jeho monoposty tak vozí kolem motoru loga Aston Martin, dalším bodem spolupráce je pak stavba silničního hypersportu.
Supersport už je dneska málo, každá na podobná auta zaměřená značka tak začíná tvořit hypersporty. Do této kategorie spadají LaFerrari, McLaren P1 nebo Lamborghini Veneno. Koenigsegg poměrně nedávno založil kategorii megasportů, to je aut s výkonem 1 MW. A pak je tady úplně nový Aston Martin AM-RB 001, který nespadá vlastně ani do jedné z těchto tříd. Je aerodynamicky dokonalejší než hypersporty, na okruhu má zároveň Koenigsegg One:1 doslova zesměšnit. Že to není možné?
Všechno je možné, pokud máte v týmu Adriana Neweyho, jednoho z nejuznávanějších konstruktérů ve světe formule 1. To on stojí za úspěchy týmu Red Bull, ačkoliv se tedy mnohá jeho řešení pohybovala na hraně pravidel (a některá možná i za ní). Pokud si k tomu připočtete ještě jména Marek Reichman a David King, kdy první stojí za designem vozu a ten druhý šéfuje divizi Astonu pro speciální operace, pak je jasné, že jejich společné dítě musí být dokonalé. Základem vozu je lehká karbonová konstrukce, kolem níž je postavená karosérie s šířkou 1,9 metru a výškou méně než metr. Její tvarování až nápadně připomíná prototypy Le Mans, to pravé dobrodružství ale možná ani neuvidíte.
Největším pokladem AM-RB 001 je totiž aerodynamika, za níž stojí Adrian Newey. Podlaha vozu je proto vypiplaná až do detailu, splitter vpředu a velký difuzor vzadu pak jen pomáhají dotvářet přítlak, z velké části tvořený právě spodní částí auta. I z toho důvodu možná zcela chybí zadní křídlo, Aston Martin jej zkrátka nepotřebuje. Zrcátka nahradí u konečné podoby vozu kamery, což opět zlepší obtékání vzduchu. Podobně jako k aerodynamice bylo přistupováno i k podvozku, přesněji zavěšení a jeho komponentům. Za ním stojí opět Newey, který si vzal na starost rovněž převodovku auta.
Cílem Astonu je dosáhnout s AM-RB 001 na Silverstone identického času jako monopost formule 1 v závodním režimu. Pravda, hodně ambiciózní cíl, ale pokud má být nějaké silniční auto takto rychlé, pak rozhodně toto. Formuli má podle Autocaru připomínat také sezení se zvednutýma nohama. Chybějící zrcátka mimochodem nahrazují kamery, jejichž obraz je promítán na obrazovku na přístrojové desce. Co už formuli 1 nepřipomíná, to je ve středu uložený motor. Vysokootáčkový atmosférický dvanáctiválec zkrátka dnešní monoposty nenabídnou. Tady velký palec nahoru! Aston dále slibuje, že jeden kůň výkonu bude odpovídat jednomu kilogramu váhy. Odhadem se tak dostáváme na nějakých 900 koní. Přítomen by měl být také systém rekuperace brzdné energie ERS, pomáhající například při couvání.
První prototypy se vydají polykat testovací kilometry v příštím roce, na silnicích by se hotové auto mohlo objevit v roce 2018. Podle britských odhadů bude cena za jedno auto mezi 2 a 3 miliony liber (cca 64,6 až 96,9 milionu korun), přednost na čekací listině budou mít ti zájemci, kteří si již v minulosti koupili nějaký limitovaný model britské automobilky. Vyrobeno má být 99 až 150 strojů, do tohoto čísla jsou zahrnuty i veškeré prototypy a 25 čistě okruhových verzí. Ano, zbytek skutečně dostane plnou silniční homologaci. Výrobu bude mít na starosti továrna v Gaydonu, kde vznikal také model One-77.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.