ANALÝZA SEKTORŮ: Kde nedal Ricciardo Mercedesům šanci, Wehrlein jel 297,9 km/h

Petr Hlawiczka, 28. května 2016, 17:20 Aktualizováno 28.5.2016, 20:30 Google+

MONAKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech během kvalifikace a co z toho můžeme usuzovat o jejich rychlosti? Jaké strategie přicházejí zítra v úvahu?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 28.05. 22:15) Napište svůj názor
Daniel Ricciardo při tréninku v Monaku

Daniel Ricciardo při tréninku v Monaku | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí, jak dnes několikrát předvedl Nico Rosberg, a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.

Mapa městského okruhu v Monaku

Mapa městského okruhu v Monaku | zdroj: Formula1.com

Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes byla přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).

Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.

Více o technických výzvách městského okruhu v Monaku najdete zde.

Relativní ztráta týmů na Red Bull dle nejrychlejších sektorů

Relativní ztráta týmů na Red Bull dle nejrychlejších sektorů | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Ricciardo se stal senzačním vítězem kvalifikace po vítězném závodu Red Bullu v Barceloně. Jeho čas (1:13,622 min) byl o téměř sekundu a půl rychlejší než loňský čas pole position (1:15,098 min). Od roku 2014 po zavedení nových hybridních turbomotorů jde teprve o třetí sobotní porážku Mercedesu. Australan na ně ztrácel pouze v prvním sektoru, ve druhém a třetím byl ale jasně nejrychlejší.

V Q3 poskládal své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v této části podařilo jen Rosbergovi a Hülkenbergovi. Nejvíce toho promrhal devátý Kvjat, který jinak mohl pomýšlet na šestou příčku před svým týmovým kolegou Kvjatem. Hamiltona zlobil tlak paliva v Q3, nakonec ale dosáhl třetího nejlepšího času. Jak je vidno ze součtu sektorů, svého týmového kolegu mohl zdolat - ten kvůli stejnému problému musel své ostré kolo v poslední části zahájit později.

Ferrari zpočátku vypadalo dobře, s postupem času se ale nedokázalo zlepšovat jako ostatní soupeři, a proto bude viditelně zklamaný Vettel startoval až ze 4. místa - podle něj dnes měli na vítězství - Räikkönen po výměně převodovky a penalizaci dokonce až z 11. Největší manko Scuderia nabírala v prvním sektoru, kde byla o více než 4 desetiny sekundy pomalejší než Mercedes

Nejrychlejší sektory kvalifikace, jejich součty a srovnání s nejrychlejším kolem

Nejrychlejší sektory kvalifikace, jejich součty a srovnání s nejrychlejším kolem | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Maximální rychlosti na rovince jasně svědčí o nadvládě motoru Mercedes, který obsadil všech osm prvních míst. Wehrlein se s ním za tunelem řítil 297,9 km/h, Ricciardo s novým motorem Renault byl o 4,4 km/h pomalejší, Grosjean s aktuální specifikací Ferrari zaostával o 5,5 km/h.

Honda ztrácela 7,2 km/h Palmer se starším Renaultem 8,1 km/h a Kvjat s loňským Ferrari už 12,5 km/h. Deficit jeho motoru ale nebyl tak velký, Toro Rosso dnes volilo relativní vyšší přítlak než soupeři.

Chtěl bych zde poukázat na rychlosti z konce 2. sektoru - ty leccos napovídají o aerodynamice a přítlaku vozů, protože se nachází těsně za zatáčkou. Z toho například vidíte, že i když jsou Manory velmi rychlé na rovinkách, tak v zatáčkách masívně ztrácejí.

Nejvyšší rychlosti kvalifikace v Monaku (v km/h)

Nejvyšší rychlosti kvalifikace v Monaku (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie

Ultra-měkká směs se dnes prokázala být o půl sekundy rychlejší než super-měkká, na které Ricciardo chytře postoupil z Q2 do Q3. Bude na ní startovat i do závodu, díky tomu může natáhnout svůj první stint a v závěru sprintovat na rychlejších, měkčích pneumatikách. Měkké pneumatiky v kvalifikaci nikdo nenasadil.

Monako bude i zítra jednozastávkovým závodem. Po zavedení letošní novinky - ultra-měkké směsi - však nyní bude rychlejší dvouzastávková strategie. Jenže teorie a praxe se často dost liší - týmy budou kvůli nemožnosti předjíždět preferovat spíše první variantu. Opotřebení a degradace byly nízké i na ultra-měkké směsi, týmy se s přibývajícím počtem kol navíc stále učí, jak k ní být ještě šetrnější.

Nejrychlejší je tedy dvouzastávková strategie se startem na ultra-měkkých pneumatikách, přezutím opět na ultra-měkké v 14. kole a pak na měkké v 28. kole. Optimální jednozastávková strategie vypadá takto: start na ultra-měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 18. kole.

Pneumatiky dostupné pro Velkou cenu Monaka 2016

Pneumatiky dostupné pro Velkou cenu Monaka 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA SEKTORŮ: Kde nedal Ricciardo Mercedesům šanci, Wehrlein jel 297,9 km/h

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 28.05.2016 22:15 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen při tréninku v Monaku

Verstappen odstartuje z boxů, Kvjat vyšetřován

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud