Kupé s okřídleným šípem ve znaku od dob dvojice Garde a Rapid mnoho nadšenců tak trochu postrádá. Byly tady pokusy se sportovnějším Favoritem nebo velkým Tudorem, ani jeden však nepřekročil práh koncepční fáze. Jiné to pravděpodobně nebude ani v případě modelu Atero, který vychází z běžného Rapidu Spaceback.
Škoda Atero je projektem 26 žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škody v Mladé Boleslavi. Celkově jde o třetí projekt střední školy, v minulých letech studenti postavili otevřený CitiJet a pickup Fabia Funstar. Čtyři studentky a dvaadvacet studentů na autě pracovalo asi 1700 hodin, výsledkem je pak podle Škody vůz, jehož základ poznáte jen těžko.
To při pohledu na přední část 4,3 metru dlouhého kupé s výklopnou zádí není tak úplně pravda. Ačkoliv jsou tady větší nasávací otvor v nárazníku, LED diodová světla nebo odvětrávaná kapota, pořád je to Rapid jako ho známe. Zadní část s rychle se svažující střechou, nově tvarovaným víkem kufru, včetně spoileru, nebo nárazníkem, do něhož jsou integrovány dvě koncovky výfuku z Octavie RS, už je přece jenom jiná písnička.
V porovnání s běžným Spacebackem ale nedošlo jen k úpravě střechy. B-sloupky jsou umístěný více vzadu, C-sloupky pak mají nový sklon. Spodní linie oken potom za jediným párem dveří, který byl prodloužen, roste o něco rychleji. Zajímavá jsou 18palcová kola Turini z Octavie s černým lakováním a červenými lemy. Tato kombinace barevně ladí se zbytkem karosérie, neboť většině dílů v černém odstínu Magic sekundují detaily v červené Corrida.
Malinko tuningově působí červené podsvícení podvozku, ladící barevně s LED diodovým osvětlením kabiny. V kufru je umístěný subwoofer audiosystému, který má 14 reproduktorů a celkovou sílu až 1800 wattů. Pod kapotou je čtrnáctistovka TSI o výkonu 125 koní, známá také z běžné nabídky. Na přední kola posílá sílu sedmistupňový dvouspojkový automat DSG, bezpečnější zastavení obstarávají ručně děrované kotouče s vnitřním chlazením na přední nápravě.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?