Prodloužený rozvor je čínský fenomén, který se dotýká především sedanů. Už to ale není jen jejich výsada, což konec konců dokazuje například Škoda Yeti. Té chce nyní konkurovat BMW s nataženou X1.
BMW X1 je v Číně mimořádně úspěšné, první generace se tam prodalo na 200 tisíc kusů, přičemž hned 140 tisíc bylo vyrobeno v lokální továrně, postavené ve spolupráci s Brilliance. Druhá generace proto přijíždí také ve verzi s prodlouženým rozvorem, speciálně vyvinutým pro nejlidnatější zem světa.
Na délku má natažená novinka 4,56 metru, na šířku 1,82 metru a na výšku 1,62 metru. To znamená mezigenerační nárůst 8 centimetrů do délky, 2 centimetrů do šířky a 4 centimetrů do výšky. Nejvíce se to logicky projevuje v interiéru, kde lze zadní sedadla posouvat v rozsahu 13 centimetrů (před koleny je o 5 až 18 centimetrů více místa než u předchůdce), přizpůsobit lze také sklon opěradel. Zavazadlový prostor pojme, v závislosti na poloze sedadel, 465 až 675 litrů, po sklopení sedadle vznikne 1650 litrů prostoru.
Vizuálně kromě protažené střechy a rozvoru čínskou X1 nepoznáte od té evropské. To samé se dá říct také o interiéru, který může být vybaven třeba panoramatickým střešním oknem, dvouzónovou automatickou klimatizací se zadními výdechy, až 8,8palcovým displejem navigace, audiem Harman Kardon nebo head up displejem. Zájemci o další individualizaci mohou volit z verzí xLine a Sport Line.
Motorová paleta obsahuje verze sDrive18Li a sDrive20Li s pohonem předních kol, respektive xDrive20Li a xDrive25Li s pohonem všech kol xDrive. Základní provedení s číslovkou 18 má přeplňovaný tříválec o výkonu 136 koní v kombinaci se šestistupňovou převodovkou Steptronic, další dvě verze mají čtyřválec o výkonu 192 a 231 koní s osmistupňovou převodovkou Steptronic. Nastavení pohonných komponent bude mít mimo jiné na starosti volič s režimy Comfort, Sport a Eco Pro, chybět nebudou ani elektronicky ovládané tlumiče a posilovač řízení s citlivostí na aktuální rychlost.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?