Mazdu MX-5 známe především jako lehký roadster s plátěnou stahovací střechou. Historie ale v různých koutech světa pamatuje také model s pevnou skládací střechou nebo dokonce s karosérií kupé. Třetím způsobem, jak dostat MX-5 s pevnou střechou, je targa, kterou japonská automobilka představuje na autosalonu v New Yorku.
Verze RF (Retractable Fastback) na první pohled leckomu připomene 911 Targa, která byla vyprána „na čtyřicet.“ A skutečně, se střechou dole a při pohledu z profilu by se jistá podobnost najít dala. Je to ale především kvůli střeše. Tu ovládají elektromotory a její střední díl se do zadní části auta schová za 12 sekund při rychlostech do 10 km/h. Prostřední díl střechy bude dostupný v klavírní černi nebo v odstínu karosérie, přepracovaná zadní část s výraznějšími sloupky a stahovacím oknem má vždy stejný odstín jako karosérie. V paletě laků se mimochodem objeví nová šedá Machine.
Pro příznivce praktičnosti je jistě dobrou zprávou, že zavazadlový prostor o objemu 130 litrů zůstal nezměněn. Uvnitř se toho také příliš nezměnilo, pořád tu máme vynikající pozici za volantem, volně stojící displej multimediálního systému nebo kruhové výdechy ventilace. Přibylo ovšem tlačítko pro ovládání střechy a 4,6palcový TFT displej na přístrojovém panelu zobrazuje střechu ve chvíli, kdy se natahuje nebo sklápí. Sedadla mohou být čalouněná kůží Nappa a spolu s výplněmi dveří obsahují prošívání šedou nití.
Technicky zapracovala Mazda na nastavení podvozku a řízení. Pod kapotou ale změny nečekejte, což v Evropě znamená zážehovou patnáctistovku a dvoulitr, oba s technologiemi Skyactiv-G. V USA bude dostupný jen větší ze dvou čtyřválců, vedle šestistupňového manuálu ale dostane i šestistupňový automat. Prodej začne koncem letošního roku, cena by v porovnání s roadsterem měla o něco málo narůst.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?