Mezi kombíky nižší střední třídy v posledních měsících pořádně přituhuje. Do party kolem Octavie Combi nebo Golfu Variant vtrhla jako velká voda nová Astra Spors Tourer a chystá se tam i Fiat Tipo SW. Možná ještě důležitější je ale praktičtější varianta Renaultu Mégane, přicházející jen půl roku po hatchbacku.
V porovnání se svým předchůdcem je nový Mégane Grandtour s délkou 4626 milimetrů o celých 67 milimetrů delší. Rozvor o délce 2712 milimetrů si z nárůstu délky půjčil navíc 11 milimetrů a rozšířen byl také rozchod kol vpředu a vzadu (1591 a 1586 milimetrů). Jen výška, 1449 milimetrů, je o 20 milimetrů menší než kdysi. Nárůsty klíčových rozměrových bodů se logicky podepsaly na větším prostoru v interiéru (pro nohy zadních cestujících je k dispozici rekordních 216 milimetrů), především pak v zavazadlovém prostoru.
Základní objem 580 litrů lze navýšit na 1695 litrů, kufr navíc disponuje dvojitým dnem a sklopným sedadlem spolujezdce, převážet tak jde předměty o délce až 2,77 metru. Mezi „simply clever“ řešení patří dvě přihrádky na bocích, přepážka na rozdělení nákladu nebo háčky na obou stranách zavazadelníku. Design Grandtouru nemá moc v čem překvapit, na rozdíl od hatchbacku ale vůz disponuje střešními ližinami nebo upravenými pátými dveřmi. Světla mají za příplatek technologii LED Pure Vision.
Chloubou palubní desky je multimediální systém R-Link 2, jehož výstupem je v nižších výbavových stupních sedmipalcový displej a ve vyšších potom 8,7palcový displej. Jeho součástí může být navigace, internetové připojení nebo audiosystém Bose. Přístrojový panel má až sedmipalcový TFT displej, chybět nebudou ani head up displej a volič jízdních režimů Multi-Sense.
Pod kapotou budou stejné motory jako u hatchbacku, to znamená především atmosférickou 1.6 SCe o výkonu 115 koní s pětistupňovou manuální převodovkou. Dvanáctistovka TCe má 100 nebo 130 koní, přičemž šestistupňový manuál lze u silnější verze nahradit sedmistupňovou dvouspojkou EDC. Patnáctistovka dCi má 90 nebo 110 koní v kombinaci se šestistupňovým manuálem nebo u silnější verze tentokrát se šestistupňovým dvouspojkovým automatem EDC, vrcholem je 1.6 dCi o výkonu 130 koní se šestistupňovou manuální převodovkou. V budoucnu se dočkáme diesel-elektrické varianty se 110koňovým dCi a 48voltovou baterií.
Specifické je provedení GT s bodykitem karosérie, 18palcovými koly, sportovními sedadly, zploštělým volantem nebo hliníkovými pedály. V útrobách má „skoroRS“ 1.6 TCe o výkonu 205 koní nebo 1.6 dCi o výkonu 160 koní, vždy v kombinaci s dvouspojkovým automatem EDC (benzín sedm stupňů, diesel šest stupňů). Výhradně pro vrcholné provedení je určeno řízení všech kol 4Control.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.