Koncem šedesátých let se pod kapotou Porsche naposledy objevil čtyřválec, od té doby stuttgartská automobilka používala jako nejmenší motor se šesti válci. Emisní normy ale dokáží změnit ledasco. Nejprve se tak do útrob 911 dostal přeplňovaný šestiválec, s roadsterem 718 Boxster pak downsizing ve sportovních autech dosahuje (doufejme) svého vrcholu.
Jméno 718 přitom nebylo pro omlazený Boxster vybráno náhodou. Přesně tuto číselnou kombinaci nesl také závodní vůz, který v padesátých a šedesátých letech vyhrál řadu slavných podniků včetně Le Mans a Targa Florio. A hádejte, co měl pod kapotou. Ano, uprostřed uložený čtyřválec. Minulost ale nechme minulostí, a zaměřme se raději na nový roadster.
Ten se svým vzhledem výrazněji přiblížil větší 911. Vpředu tak jsou větší nasávací otvory, světla s přepracovaným vzhledem mají standardně bi-xenony s LED diodami denního svícení. Pokud však máte dostatek financí, můžete sáhnout po full-LED technologii. Nutno podotknout, že Boxster je nyní opticky širší a nižší, jestli je to na škodu ale musí posoudit každý sám. Zachovány zůstaly nasávací otvory za předními dveřmi, byť se jejich velikost přizpůsobila charakteru vozu, naopak typické kliky dveří jsou ty tam. Mírnou úpravou prošel tvar prahů, oko laika si toho ale pravděpodobně vůbec nevšimne. Co se týče zadních LED světel, škarohlíd by mohl říct něco o jejich možná až příliš tuningové optice. Porsche tomu ale říká trojdimenzionální optika, takže si vyberte. Díky novému pásu s logem automobilky uprostřed ale vypadá Boxster každopádně širší. Třešničkou na dortu jsou dvě centrální koncovky výfuku, respektive 19palcová kola. Volitelně mohou být ráfky ještě o palec větší.
Interiér je pro Porsche poslední doby tak nějak typický. Před lehce komplikovaným sportovním volantem je trojice budíků, z nichž nejvíc Vás asi bude zajímat ten centrální, zastupující otáčkoměr. Středové konzoli dominuje multimediální systém PCM s možností připojení chytrého telefonu a audiosystémem o výkonu 110 wattů. Za příplatek bude dostupná navigace s hlasovým ovládáním a případně také online sledováním dopravy. Z klasických prvků nechybí analogové hodiny, byť je jejich pozice vyšší než obvykle.
Nejvíce se ale bude zcela jistě mluvit o novém přeplňovaném čtyřválci. V provedení 718 Boxster má dvoulitrový objem, z něhož „ždímá“ 300 koní a 380 Nm v pásmu od 1950 do 4500 ot./min. S dvouspojkovým automatem PDK (standardem ale bude šestistupňová manuální převodovka) a paketem Sport Chrono zvládne roadster sprint z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy, bez paketu potom spotřebuje 6,9 l/100 km. To je o 0,8 sekundy rychleji a 1,0 l/100 km úsporněji než u předchůdce. Bez ohledu na převodovku je maximální rychlost 275 km/h.
718 Boxster S má pod kapotou čtyřválec s objemem 2.5 litru, který využívá variabilní geometrii lopatek. Výkon 350 koní doplňuje točivý momentem 420 Nm, dostupný mezi 1900 až 4500 ot./min. Sprint z 0 na 100 km/h zvládne silnější provedení za 4,2 sekundy (opět kombinace automatu PDK a paketu Sport Chrono), spotřeba klesla na 7,3 l/100 km. V porovnání s předchůdcem je to 0,6 sekundy rychlejší a 0,9 l/100 km úspornější. Maximální rychlost je potom 285 km/h. Stejně jako u slabšího Boxsteru platí, že standardem je šestistupňový manuál, dvouspojkovým automat PDK s přednastavenými virtuálními stupni pro šetření paliva je ale pozoruhodným příplatkovým prvkem.
Spolu s novými motory byla zásadně upravena i charakteristika podvozku. Podle automobilka tak je nový vůz lehčí řídit na okruhu i běžné silnici, zlepšeny byly rovněž výjezdy ze zatáček. Za příplatek bude dostupný aktivní podvozek Porsche Active Suspension Management, snížený o 10 milimetrů u Boxsteru a o 20 milimetrů u Boxsteru S. Paket Sport Chrono, nedílná to součást nabídky Porsche, obsahuje vedle režimů Normal, Sport a Sport Plus také Individual, výhradně s automatickou převodovkou dostanete tlačítko Sport Response. To umožňuje řidiči nastavit odezvu motoru a převodovky co možná nejpříměji.
Premiéra nového Boxsteru proběhne za měsíc v Ženevě, do prodeje potom zamíří 30. dubna. Německá základní cena je 53 646 euro (cca 1 450 000 korun) za 718 Boxster a 66 141 euro (cca 1 787 000 korun) za 718 Boxster S.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.