Výrobu Hummeru, civilní specifikace vojenského off-roadu HMMWV, odstartovala automobilka AM General již v roce 1992. O sedm let později koupil práva na značku koncern General Motors, která záhy přejmenoval jedinou modelovou řadu na H1, aby mohl později uvést modely H2 a H3. Po finanční krizi ale Hummer z trhu zmizel, produkce vojenské specifikace u AM General ale pokračuje až do dnešních dnů. A protože historie se cyklicky opakuje, chystá se opět na trh civilní verze vojenského speciálu, tentokrát pojmenovaná HMMVW V1 Gorilla.
Na první pohled se 468,6 centimetrů dlouhá, 220 centimetrů široká a 200 centimetrů vysoká karosérie s rozvorem 330 centimetrů moc nezměnila. Stále tu jsou hranaté tvary, nasávací otvor v kapotě motoru, maska se sedmi svislými lamelami i kulatá světla. Je to ale právě přední část, která prošla největší změnou. Maska se světly je totiž posunuta více dopředu, blinky mají nové tvarování a kapota je o něco více skloněná. Změny to ale pořád nejsou nikterak dramatické.
Od předchůdce zůstal zachován také výběr dvou typů karosérie, takže vedle pickupu s plátěnou střechou bude dostupné také provedení s pevnou střechou a nástavbou nad úložným prostorem. Jelikož Gorilla stále vychází z vojenského automobilu, asi nepřekvapí světlá výška 40,6 centrimetrů, přední nájezdový úhel 72 stupňů, zadní nájezdový úhel 37,5 stupně a brodivost 76,2 centimetrů. Tato hodnota navíc může se speciálním kitem vzrůst až na 1,5 metru. K zahození rovněž není možnost zdolávat až šedesátiprocentní stoupání. Při výše zmíněných rozměrech i terénních schopnostech je až s podivem, že se HMMVW otočí na 7,77 metrech.
Pod kapotou najdeme 6.5litrový turbodiesel o výkonu 198 koní při 3400 ot./min s točivým momentem 597 Nm při 1800 ot./min. Přes čtyřstupňovou automatickou převodovkou jsou permanentně poháněna všechna čtyři kola, maximální rychlost 3297 kilogramů těžkého vozu (verze s nástavbou má 3362 kilogramů) je 113 km/h. Nosnost je v obou případech 1377 kilogramů, přívěs může mít maximálně 3297 kilogramů.
Přesné datum uvedení na trh zatím neznáme, rozhodně to ale podle AM General bude během letošního roku.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?