Společnost Honda, která patří k průkopníkům technologie vodíkového palivového článku, dnes na 44. tokijském autosalónu představila svoji novou generaci Clarity Fuel Cell.
Honda Clarity Fuel Cell je první sériový sedan na světě poháněný palivovým článkem, který je vybavený nejpokročilejšími technologiemi Honda. V prostoru pod kapotou, kde se běžně nachází motor a převodovka, skrývá sadu palivových článků a hnací systém. Model Clarity Fuel Cell se bude v Japonsku prodávat od začátku roku 2016. Další informace o uvedení tohoto vozu v Evropě budou k dispozici v roce 2016.
Unikátní uspořádání
Uspořádání modelu Clarity Fuel Cell se inspirovalo principem Honda „Man Maximum, Machine Minimum“. Minimalizace prostoru využitého hnacím ústrojím umožnila společnosti Honda vytvořit prostorný interiér podobný sedanům s tradičním pohonem, do kterého se pohodlně vejde pět osob. S využitím pokročilých technologií Honda se velikost palivového článku a generátoru pohonu zmenšila natolik, že je srovnatelná s motorem V6.
Pokročilé technologie Honda zaručují špičkový výkon hnacího ústrojí s palivovým článkem bez ohledu na jeho kompaktní formát. Byly zdokonaleny prvotní kanálové separátory vlnitého typu a díky zmenšení tloušťky každého článku o 1 mm (20 %) mají nyní články vyšší prostupnost a štíhlejší tvar. Kombinací těchto technologií je palivový článek o 33 % kompaktnější než článek použitý v původním modelu FCX Clarity. Toto vylepšení bylo dále posíleno zvýšením maximálního výkonu motoru na 130 kW (177 PS) a zvýšením hustoty výkonu o 60 % na 3,1 kW/L.
Společnost Honda je přesvědčena, že vývoj kompaktního pohonu s palivovým článkem, který lze použít ve všech vozech, bude mít za výsledek rozšíření vozů s tímto typem pohonu.
Špičkové pohodlí
Model Clarity Fuel Cell je vybaven vysokotlakým zásobníkem, ve kterém lze uchovávat vodík pod tlakem 70 MPa. To znamená větší objem uchovávaného vodíku a delší dojezd vozu. V kombinaci s úspornou hnací jednotkou a sníženou spotřebou energie vozu má model Clarity Fuel Cell ve třídě vozů s palivovým článkem nejdelší dojezd, a to 700 km1 (435 mil) na plnou nádrž.
Kromě toho lze vysokotlaký zásobník rychle naplnit. Natankování trvá přibližně tři minuty při tlaku 70 MPa a teplotě 20 oC. Díky těmto a dalším výhodám nabízí model Clarity Fuel Cell zákazníkům každodenní komfort, na který jsou zvyklí u svých běžných vozů s benzínovým nebo naftovým pohonem.
Intenzivní zážitek z jízdy
Využitím vysokého výkonu palivového článku a posílením lithium-ionového akumulátoru roztáčí vysoce výkonný motor poháněná kola a umožňuje okamžitou a silnou akceleraci. Vzhledem ke spojitému zvyšování točivého momentu, který zajišťuje motor o vysokém výkonu 130 kW (177 PS) bez nutnosti řazení, lze s modelem Clarity Fuel Cell kdekoli perfektně a hladce akcelerovat z nuly na maximální rychlost.
Citlivá odezva, intenzivní zážitek z jízdy a tichá kabina společně vytvářejí přitažlivou kombinaci. Model Clarity Fuel Cell nabízí řidiči dva režimy řízení: „normální“ režim zajišťuje rovnováhu mezi úspornou spotřebou paliva a jízdním výkonem, zatímco režim „sport“ umožňuje zážitek z okamžité reakce na akceleraci.
Jedinečný design
Design karoserie modelu Clarity Fuel Cell dává vozu na silnici impozantní vzhled a zároveň zachovává silný aerodynamický profil. Celkový vzhled doplňují plně diodové světlomety s elegantním a štíhlým profilem a 18palcová hliníková kola s aerodynamickým a stylovým designem.
V interiéru modelu Clarity Fuel Cell se mísí sofistikovaná a zároveň propracovaná atmosféra, která poskytuje řidiči uvolněné a pohodlné prostředí pro řízení. Propracované rozhraní řidiče využívá designové principy Honda: okamžitou identifikaci a intuitivní ovládání. Interiér je jednoduchý a pozoruhodně prostorný. Využívá jedinečné a komfortní materiály, díky nimž je řízení vyhledávanou a radostnou aktivitou.
Honda Clarity Fuel Cell v Evropě a účast v projektu HyFIVE
Společnost Honda plánuje zahájit v roce 2016 prodej modelu Clarity Fuel Cell na evropských trzích v omezeném množství. Honda je jedním z pěti výrobců automobilů, kteří jsou členy konzorcia HyFive. Tato automobilka dodá část ze 110 vozů, které budou v Evropě vyzdvihovat a propagovat vývoj, používání a udržitelnost této nové technologie.
Ve Velké Británii společnost Honda spolupracuje s dodavateli na podpoře místní výroby a spotřeby energie a v prostoru závodu Honda of the UK Manufacturing ve Swindonu otevřela vodíkovou plnicí stanici produkující vodík ze sluneční energie. Tato stanice je přístupná veřejnosti (na základě registrace) a umožňuje dotankovat jakékoli vozidlo s palivovým článkem.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.