Honba za co nejvyšším výkonem, a tím pádem i co nejlepší dynamikou, přerostla u „übermodelů“ vyšší střední třídy až do téměř absurdních rozměrů. Nová Audi RS6 Avant a RS7 Sportback performance se tak chlubí dynamikou supersportů a spotřebou rodinného MPV.
Pod kapotami obou modelů je i nadále čtyřlitrový osmiválec TFSI, avšak posílený na 605 koní a 700 Nm (s funkcí overboost krátkodobě 750 Nm). 45 koní navíc se z agregátu povedlo vydolovat díky přeprogramované řídící jednotce, zvýšení otáček a zvýšení plnícího tlaku. Přes osmistupňový automat Tiptronic s manuálním režimem a pádly pod volantem jsou i nadále poháněna všechna kola s funkcí rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola. Za příplatek jsou čtyři kruhy schopny nabídnout sportovní diferenciál na zadní nápravě s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi vnitřní a vnější kolo.
Oba modely všechny tyto prvky dohromady vystřelí z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a z 0 na 200 km/h za 12,1 sekundy, obligátních maximálních 250 km/h lze s příplatkovým dynamickým paketem posunout na 280 km/h nebo dokonce 305 km/h. Průměrná spotřeba RS7 Sportback je přitom pouhých 9,5 l/100 km a RS6 Avant 9,6 l/100 km, k čemuž určitě přispívá optimalizovaná funkce vypínání válců.
Součástí sériové výbavy je adaptivní vzduchové odpružení s dynamickým nastavením, které snižuje světlou výšku obou modelů o 20 milimetrů a mění charakteristiku v závislosti na stavu vozovky, stylu řízení a řidičem zvoleném režimu systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Jako alternativu nabízí Audi tužší sportovní podvozek RS sport suspension plus se systémem Dynamic Ride Control. Dalším prvkem výbavy na přání je dynamické řízení s plynule měnitelným převodem.
Již zmíněný systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select upravuje pouhým stiskem tlačítka na volantu řízení, motor včetně zvukového projevu, převodovku Tiptronic a na přání dodávaný sportovní diferenciál do jednoho z režimů Auto, Comfort, Dynamic a Individual. Zastavení mají na starosti kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a vlnitými okraji, jež mohou být nahrazeny keramickými kotouči s uhlíkovými vlákny. Dobrou zprávou je možnost úplné deaktivace ESP.
Zvenku modely performance odlišíte prostřednictvím 21palcových kol s pneumatikami o rozměru 285/30 u RS6 Avant a 275/30 u RS7 Sportback, nárazníků s velkými otvory pro přívod vzduchu na přídi, výrazně tvarovaného difuzoru na zádi, leskle černé voštinové mřížky masky chladiče a rozšířených bočních prahů. Premiéru slaví metalický modrý lak Ascari.
Uvnitř čekají sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a integrovanými opěrkami. Spolu se stylistickým paketem RS dorazí sedačky čalouněné kombinací kůže a Alcantary s voštinovým vzorkem a barevně sladěným kontrastním prošíváním na loketních opěrkách, ovládacích prvcích a podlahových rohožích. Toto schéma doplňují opěrky pro kolena čalouněné Alcantarou a ozdobné obložení v modrém karbonu. Přístroje mají černý podklad, bílé stupnice a červené ručičky.
Audi RS6 Avant performance stojí v Německu 117 000 eur (cca 3 168 000 korun), Audi RS7 Sportback performance pak 121 700 eur (cca 3 295 000 korun). Oba nové modely vstoupí do předprodeje v listopadu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?