Představení ruské chlouby: Jaké výzvy skýtá technický okruh na břehu Černého moře?

Petr Hlawiczka, 9. října 2015, 06:00 Google+ Trať

Rok po Olympiádě se Formule 1 vrací do Soči - novinky loňského kalendáře. Novota je sice pryč, ale výzvy přetrvávají - místní autodrom je technicky velice náročný. V článku si přiblížíme jeho konfiguraci a výzvy, jež číhají na týmy a piloty. Zvýší na něm Lewis Hamilton o víkendu svůj náskok nebo se dočkáme překvapení?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 10.10. 21:04) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Okruh v Soči, který do kalendáře přibyl minulý rok, měří 5 848 metrů a na piloty v neděli čeká 53 okruhů, což dohromady činí 309,732 km. Těšíme se na další bitvu - ve zbytku sezóny je ve hře ještě 125 bodů pro jednoho jezdce, Nico Rosberga a Sebastian Vettel tak stále mohou teoreticky pomýšlet na to, že by Lewise Hamiltona v honbě za třetím titulem ohrozit.

Výrobci motorů přivážejí čerstvé pohonné jednotky, Honda využila pro zlepšení svého produktu poslední čtyři žetony. Novou specifikaci však dostane pouze Fernando Alonso, jenž se chystá na svou jubilejní 250. velkou cenu. Zákazníci Ferrari a Mercedesu se také dočkají čerstvých kusů, nebudou mít ale k dispozici tu poslední a nejvýkonnější specifikaci jako tovární týmy (více zde).

Mercedes si zde loni zajistil titul mezi konstruktéry, tehdy byla Velká cena Ruska 15. podnikem v kalendáři, letos je v pořadí 14. Stříbrné šípy nad Ferrari vedou o 169 bodů, pokud o víkendu svůj náskok zvýší jen o tři body, budou moci slavit, již po tomto závodě.

Jedno kolo je v olympijském parku pod Kavkazem dlouhé, co do vzdálenosti jej letos převyšují pouze Spa a Silverstone. Dráha je 13 - 15 m široká, obsahuje celkem 18 zatáček: 12 pravotočivých a 6 levotočivých - závodit se tedy bude ve směru hodinových ručiček. Největšímu přetížení (3,4 G) jsou piloti vystavení po dobu 5 sekund ve třetí zatáčce.

Na dlouhé rovince před druhou zatáčkou by vozy měly dosáhnout rychlost 330 km/h (loni v kvalifikaci Bottas zaznamenal 332,6 km/h), s plně otevřenými škrticími klapkami tam urazí 14 sekund (od poslední zatáčky naplno skrz první a pak dalších 650 metrů před druhou). V nejpomalejším místě třetího sektoru rychlost padá na 85 km/h.

Mapa okruhu v Soči

Mapa okruhu v Soči | zdroj: Formula1.com

Průměrná rychlost na kolo se dle simulací pohybuje kolem 215 km/h (v kvalifikaci, v závodě kolem 200 km/h) a časy na kolo kolem 1:36,9 min. Na plný plyn se pojede cca 56 % kola, což je nad průměrem běžných městských okruhů.

FIA pro Soči určila dvě nezávislé DRS zóny: první začíná přesně ve vrcholu první zatáčky, ta druhá 203 m za zatáčkou č. 10. Odstupy mezi vozy se budou měřit 138 m před zatáčkou č. 1. a 72 m před zatáčkou č. 10.

Trať hodně připomíná Singapur (či bývalou Valencii), týmy proto budou volit podobné úrovně přítlaku - kvůli delším rovinkám než v Singapuru budou o něco málo nižší (cca 80 % z maxima).

Dostatek přítlaku na předním křídle bude potřebný v táhlé a rychlé zatáčce č. 3, kde budou mít monoposty tendenci k nedotáčivosti, a v mnoha 90° zatáčkách.

Loni byla příprava bez reálných dat pro týmy náročná a zátěž pro inženýry během víkendu ještě vyšší než obvykle. Mnoho stájí v pátek volilo konzervativní přístup pro průzkum podmínek, v průběhu víkendu pak přistoupily k agresivnějšímu nastavení. Letos na tom budou lépe, protože mají údaje z loňské sezóny. Horké chvilky si prožijí za měsíc v Mexiku.

Technické údaje o brzdění do zatáček na okruhu v Soči

Technické údaje o brzdění do zatáček na okruhu v Soči | zdroj: Brembo

Opotřebení brzd je průměrné, stejně jako nároky na jejich chlazení. Tvrdé zpomalení (2,5 sekundy na brzdě) na piloty čeká před zatáčkou č. 2 a 13. Během kola je dostatek příležitostí k tomu, aby brzdy nevychladly. Brzdí se celkem na 12 místech a jezdci brzděním tráví 19 % kola.

Před zatáčkou č. 2 se zpomaluje z 320 na 97 km/h na 129 metrech za 1,41 sekundy. Na piloty působí přetížení 5,5 G a na pedál přitom musí vyvinout tlak o síle 165 kg. Brzdový výkon v tomto místě podle společnosti Brembo dosahuje 2345 kW. Podrobné údaje o brzdění do ostatních zatáček najdete v přiložené tabulce.

Motory
ICE a turbo dostávají nejvíce zabrat hned v úvodu kola, dlouhým úsekem na plný plyn. Pod podobným tlakem ale budou již jen na jednom místě dráhy: mezi zatáčkami 10 a 13 (druhá DRS zóna).

Druhý sektor je jinak o krátkých dávkách plynu a lehkém brzdění do pomalých zatáček, proto má MGU-K dostatek příležitost se zde dobít. Tuto možnost poskytuje i začátek poslední obdélníkové sekce a 2 výše zmíněná místa s tvrdým brzděním. Náročnost na převodovku je průměrná.

V Soči si týmy vystačí méně než se 100kg paliva pro závod - délka okruhu i prudké akcelerace totiž vyvažuje rekuperace energie pokročilých ERS systémů. Průměrná spotřeba se pohybuje pod 1,9 kg benzínu na kolo. Úbytek 10 kg paliva se projevuje zrychlením o 0,39 s na kolo.

Převodovku čeká 62 přeřazení během jednoho kola, tj. 3286 změn rychlostních stupňů během závodu.

Video: Průjezd okruhu v Soči s Nicem Rosbergem (zdroj: Youtube)

Pirelli je letos odvážnější a do Ruska veze super-měkkou a měkkou směs (loni měkkou a středně-tvrdou směs), rozdíl mezi nimi by se měl pohybovat kolem 0,8 - 1,0 sekundy na kolo. Minulý rok měly týmy na velmi hladkém asfaltu velké problémy se zahříváním gum, degradace a opotřebení byly naopak tak nízké, že by na jedné sadě zvládly ujet celý závod. Povrch by se měl po roce trochu změnit - loni byl čerstvě položený, proto už nebude obsahovat tolik asfaltu. Během víkendu tedy bude zajímavé sledovat jeho vývoj.

Teploty v subtropickém klimatu u Černého moře se mají pohybovat kolem 18 - 24 °C. Loni v závodě bez deště vyjel safety car jednou, historická pravděpodobnost jeho vyjetí je zatím tedy 100%. O víkendu by mělo být hezky, zapršet by dle meteorologů mohlo v sobotu. Boxová ulička měří 330 metrů a zastávka zabere kolem 22 sekund.

Rekord v Soči drží Valtteri Bottas, jenž během loňské velké ceny zvládl kolo za 1:40,896 min. Je to zatím jediné nejrychlejší kolo, které ve své kariéře zajel. Williams ale drží rekordy ještě na dalších dvou okruzích - těmi jsou Sepang a Interlagos, kde si úspěchy v sezóně 2004 připsal Juan Pablo Montoya. Stáj z Grove držela rekord díky Nigelovi Mansellovi v Mexiku, tamější trať ale před svým návratem do F1 prošla rozsáhlou rekonstrukcí i změnou konfigurace.

 

Údaje z roku 2014

Nejrychlejší časy v trénincích
- 1. trénink: 1:42,311 (Rosberg)
- 2. trénink: 1:39,630 (Hamilton)
- 3. trénink: 1:38,726 (Hamilton)

Kvalifikace
- Q1: 1:38,759 (Hamilton)
- Q2: 1:38,338 (Hamilton)
- Q3: 1:38,513 (Hamilton)
Rozdíl P1 - Q3: 3,798 s
Rozdíl Q1 - Q3: 0,246 s

Závod
- nejrychlejší kolo: 1:40,896 (Bottas)
- maximální rychlost: 328,3 km/h (Ricciardo)
- čas vítěze: 1:31:50,744 h; prům. rychlost: 202,347 km/h
- pódium: 1. Hamilton, 2. Rosberg, 3. Bottas
- vítězná strategie: 1 zastávka (v 27. kole)
- celkový počet zastávek: 23
- počet normálních / DRS předjetí: 12 / 23

 

Stav součástí pohonných jednotek před Velkou cenou Ruska

Stav využitých součástí pohonných jednotek před závodem v Rusku

Stav využitých součástí pohonných jednotek před závodem v Rusku | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Přes 620 fotografií z Velké ceny Ruska 2014 včetně možnosti filtrování dle svých oblíbených týmů či jezdců najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Představení ruské chlouby: Jaké výzvy skýtá technický okruh na břehu Černého moře?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 10.10.2015 21:04 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Daniil Kvjat v Suzuce

Ferrari neustupuje, Red Bullu stále nabízí jen staré motory. Ricciardo se za ně…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  6. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud