Závodní okruhy se musí neustále přizpůsobovat moderním závodům a především bezpečnostním předpisům s ohledem na neustále rostoucí rychlost závodních monopostů.
Typickými moderními okruhy jsou například Šanghaj nebo Bahrajn, které letos hostí F1 poprvé. Jedná se o široké tratě se špičkovým zázemím a obrovskými únikovými zónami. Chybět nesmí dlouhá rovinka následovaná pomalou zatáčkou, což je jediné místo, kde se mohou dnešní vozy F1 předjíždět.
Na druhou stranu, Formule 1 je jako královna motoristického sportu velmi tradiční a se slavnými okruhy jako jsou těsné Monte-Carlo, rychlá Monza nebo přírodní Spa-Francorschamps se loučí velice těžko.
"Kdyby to záleželo na nás," hovoří Sam Michael, technický ředitel Williamsu: "jezdili bychom na těchto okruzích ještě dalších patnáct nebo dvacet let."
V dnešním kalendáři je pět okruhů, na kterých se jela grand prix v roce 1950, kdy F1 oficiálně vznikla. Kromě tří výše uvedených tehdy nejrychlejší vozy světa zavítaly ještě do Silverstone a Indianapolis.
Prakticky beze změn zůstává za celou tu dobu pouze monacké Monte-Carlo a z velké části také právě Spa-Francorschamps. Monako je navíc jediným místem, kde F1 v žádném roce své historie nechyběla.
Monako nutí piloty chladnokrevně potlačit strach a velkou rychlostí se řítit úzkými a křivolakými ulicemi Monte-Carla. Nikde jinde diváci nestojí tak blízko závodním monopostům.
Naopak ve Spa piloti závodí v horském terénu belgických Arden a právem nazývají 6,973 km dlouhou trať nejkrásnějším místem k závodění. Život jim tu často komplikuje nevyzpytatelné počasí a říká se, že závod zde oddělí muže od chlapců.
Nejznámějším místem na belgickém okruhu ve Spa je zatáčka Eau Rouge, jedno z nejslavnějších a nejoblíbenějších míst vůbec. Hned po startu jezdci projedou vlásenkou La Source a rozjíždí se z kopce až na rychlost přes 300 km/h. Velký přítlak způsobený odstředivou silou v hlubokém údolí umožňuje plnou rychlostí projíždět levo-pravo-levou kombinaci zatáček Eau Rouge.
Zatáčka vyžaduje dokonalé nastavení vozu a velkou odvahu pilotů, kteří jsou vystaveni přetížení až 4G. Během okamžiku prudké klesání přechází ve výjezd do nekonečně dlouhého kopce, při němž pilot vidí pouze oblohu.
Ve Spa-Francorschamps zažil svůj debut Michael Schumacher a o rok později zde poprvé vítězil: "Byl to nepopsatelný pocit, když jsem objevil, že mohu projet Eau Rouge na plný plyn."
Foto: archiv
Formule 1 se vrací na nejkrásnější okruh
Za více než půlstoletí existence F1 došlo k obrovským změnám na vozech i okruzích. Spa-Francorschamps dodnes připomíná dávné závodní tratě.
Další zprávy
-
Češi si na MS vychutnali Dány. Porazili je 7:4
-
Ze slov atentátníka mrazí! Proč útočil na Fica?
-
Kdo je Juraj Cintula, útočník, který střílel na Fica?
-
Fico krvácel do břicha. Lékaři ho stále operují
-
Atentátníkem, který střílel na Fica, má být slovenský spisovatel
-
Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu
-
Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu
-
Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak
-
Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl