Na trhu první bezvzduchová pneumatika

AutoRoad.cz, 1. dubna 2013, 01:36 Google+

Již celou řadu let se výrobci pneumatik snažili o vytvoření bezvzduchové pneumatiky. S nástupem nové pneumatiky ContiSpringContact 1 koncernu Continental se tento sen konečně stává skutečností. Prodej první série těchto pneumatik, o které již projevilo zájem několik největších výrobců automobilů, je zahájen právě dnes.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatiky

Pneumatiky | foto: Continental

Sdílejte článek

100 % pneumatika, 0 % vzduch: ContiSpringContact 1

Moderní pneumatiky pro automobily jsou vyspělými produkty, které mají zpravidla jen jednu slabinu: při proděravění nebo dlouhodobém používání ztrácejí tlak. „Pneumatiky, které uvnitř nemají žádný vzduch, by mohly tento problém vyřešit. Avšak na druhou stranu nenabízejí potřebný tlumicí polštář mezi kolem a vozovkou,“ říká vývojový technik Ivan Eydea. „Pevná pryž nebude nikdy dostatečně flexibilní na to, aby pneumatiky měly dobré handlingové vlastnosti a současně nabízely požadovaný kilometrový výkon.“ U modelu ContiSpringContact 1 přišel Continental, přední hráč na evropském trhu, s převratným řešením. Nové pneumatiky jsou vybaveny pryžovým prstencem spojeným s ráfkem pogumovanými pružinami. Tyto pružiny propůjčují prstenci flexibilitu potřebnou ke zpracování sil působících po obvodu pneumatiky. Miniaturní senzory v pružinách detekují i jejich krátkodobé výraznější stlačení, čímž v řádu milisekund rozpoznávají výmoly na silnici a odesílají informace přes internet přímo na místní pracoviště správy silnic. S působením bočních sil se vypořádají přídavné „inteligentní“ pryžové prstence upevněné po stranách ráfků. Tyto prstence reagují na vibrace v pneumatice, při velkém zatížení se rychle smršťují a přitom stále zaručují spolehlivý přenos sil působících při zatáčení na vozovku. Pružiny a pryžové prstence jsou ukryty uvnitř pneumatiky, na jejíž bočnici najdete obvyklé údaje o rozměru a další povinné informace, kterými musí být všechny pneumatiky ze zákona opatřeny. Dezén běhounu nového modelu ContiSpringContact 1 vychází z osvědčené řady ContiEcoContact 5.


Náročný vývoj

Největší výzvou pro vývojové techniky bylo sladit funkci pružin a pryžových prstenců. Když tým pana Eydea podrobil první prototypy pneumatik testům na dráze Contidrom, ukázalo se, že vozidla „skáčou jako klokani“. Toto nekontrolovatelné skákání bylo způsobeno konfliktem frekvencí vibrujících komponent pneumatiky. Proto technici vyvinuli „inteligentní“ pryžové prstence a opatřili pružiny vrstvou pryže, čímž omezili flexi pneumatiky a zajistili její hladší chod.


Tajné testy vozidel

Continental se více než rok věnoval v hanoverském regionu přísně tajným testům nových pneumatik ContiSpringContact 1. Pneumatiky byly testovány na přibližně 40 vozidlech. Řidiči shledali, že pneumatiky mají stejně dobré vlastnosti při brzdění, akceleraci i zatáčení, na které byli zvyklí z klasických pneumatik. Odhalili však také jeden velký rozdíl. Nové pneumatiky měly zhruba dvojnásobný kilometrový výkon a žádný z řidičů nezaznamenal jediný defekt. Od dnešního dne jsou navíc pro místní pracoviště správy silnic zpřístupněna data o zaznamenaných výmolech.

Nové pneumatiky ContiSpringContact 1 jsou ode dneška k dostání u všech prodejců v 23 různých rozměrech – pro ráfky od 14” do 17” a rychlosti do 240 km/h. Continental plánuje uvedení dalších variant, zejména pak pro SUV.

Vytisknout

Diskuze: Na trhu první bezvzduchová pneumatika

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Kia Optima

Kia Optima prichádza s vylepšeným vzhľadom

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud