FIA připravuje šampionát elektromobilů pro rok 2014

Pavel Dvořák, 31. srpna 2012, 11:03 Google+

Donedávna byl benzín jediným přípustným palivem pro závodní vozy. V roce 2006 toto pravidlo prolomilo Audi, se svým R10 TDI, které vyhrálo slavný závod v Le Mans. Na jeho úspěch navázal Peugeot s modelem 908 HDi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lola

Lola | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Na letošní čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans padlo další tabu, protože Audi a Toyota nasadily vozy s hybridním pohonem a doslova převálcovali všechny své soupeře. Audi s modelem R18 e-tron obsadilo všechny místa na stupních vítězů. Toyota zůstala na místě čtvrtém.

Nyní FIA oznámila, že se dohodla s FEH (Formula E Holdings) - konsorciem mezinárodních investorů, jejichž cílem je vytvořit šampionát elektrických vozů.

Nová závodní série, prozatím nazvaná Formula E by se měla představit v roce 2013 v rámci předváděcích akcí v ulicích velkých měst. Šampionát by měl být vytvořen pro 10 týmů a 20 jezdců a začne na okruhu v Rio De Janeiru v roce 2014.

Jean Todt, prezident FIA prohlásil: "Předváděcí akce nové závodní série v ulicích měst by měla pomoct přilákat nové publikum. Nová série by měla přinést jak zábavu pro diváky, ale také ukázat, že mezi základní strategie FIA patří omezování emisního znečištění."

FEH, které je řízeno Španělským miliardářem Enrique Banuelosem již vyvinulo prototyp nazvaný Formule EF 01, který je podle slov FIA použitelný pro všechny týmy, které by se chtěli účastnit série závodů.

Tým Drayson Racing Technologies, vlastněný britským businessmanem, příležitostným závodníkem Lorde Paulem Draysonem, pracoval poslední dva roky na vývoji elektrického závodního vozu B12/69 LMP. Společnost Lorda Drysona také působí jako poradce pro FEH. Podle jeho slov je tato závodní série ideální příležitost jak změnit úhel pohledu lidí na elektrické vozy. "Lidé si pod pojmem elektromobil představí něco pomalého a nudného. My však ukážeme, že pro elektromobily není problém zrychlit na stokilometrovou rychlost pod 3 vteřiny a jet přes 320 km/h."

Drayson dále věří, že série pomůže k vývoji budoucích elektromobilů. Automobilový sport byl vždy v čele vývoje technologii. Spousta věcí, které dnes ve svých vozech máme, vznikla v rámci vývoje lepšího a rychlejšího závodního automobilu. Dokonce i taková samozřejmost, jako je zpětné zrcátko, se nejdříve objevilo v závodech.


Závody elektromobilů však budou mít svá specifika. Vzhledem k současné kapacitě baterií je  například jasné, že se vrátíme zpět k zastávkám v boxech pro doplnění "paliva". Pouze v tomto případě buď dojde k výměně baterií (pokud to bude technicky možné  v krátekém časovém úseku), případně řidič přesedne do jiného vozu.

Stále však zůstává otázka, zda budou závody stále tak zajímavé, když přijdou o jeden ze svých hlavních taháků - zvuk motorů závodních vozů. Osobně si nedovedu představit, že bych na závodech místo burácení mnohaset koňových monster slyšel pouze "tramvajové" hučení elektromotorů a kvílení pneumatik. Užívejme si proto závodů v současné podobě, dokud je to jen možné.

Vytisknout

Diskuze: FIA připravuje šampionát elektromobilů pro rok 2014

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Bentley

Bentley do Paříže přiveze supersport, chce navázat na kořeny

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud