První vážné nehody automobilů? Smutná prvenství se datují až do 19. století

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. dubna 2018, 17:17 Aktualizováno 14.4.2018, 17:53 Google+

Automobily už jsou součástí našich životů poměrně dlouho, nicméně napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, kdy došlo k vůbec první nehodě a kdy stál automobil někoho život? Nejspíš budete překvapeni, ale o prvenství v této nelichotivé kategorii se hlásí hned několik tragických událostí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Vybrat skutečně první nehodu automobilu je poměrně obtížné, neboť v průběhu devatenáctého století vznikla řada strojů, jejichž definice je poměrně sporná. To ostatně ukazuje hned první adept z roku 1869, kdy se udála zřejmě první nehoda automobilu ještě s parním pohonem.

Mary Ward, irská vědkyně, byla zrovna na cestě v parním automobilu, který sestrojili její bratranci. Během cesty však najela do výmolu, který ji vyhodil ze sedadla a ona bohužel dopadla přímo před kola vozu. Jedno z kol ji bohužel zlomilo vaz, čímž ji přivodilo okamžitou smrt.

První nehoda automobilu se spalovacím motorem, který se alespoň částečně podobal tomu, co dnes nazýváme automobilem, se měla odehrát v roce 1891 v Ohiu a naštěstí neměla tak tragické následky. Konstruktér James Lambert si tehdy vyjel na projížďku ve svém vlastním výtvoru, ovšem po cestě najel na vyčnívající kořen stromu a nad vozem, ve kterém seděl jako pasažér James Swoveland, ztratil kontrolu. Automobil se roztočil a narazil do sloupu. Oba však naštěstí vyvázli s menšími poraněními.

První tragická smrt chodce způsobená automobilem se odehrála v roce 1896 a její obětí se stala jistá Bridget Driscoll, která sestoupila z jednoho z londýnských chodníků přímo před automobil Anglo-French, který řídil jistý Arthur Edsall.

Ačkoliv vůz dosahoval maximální rychlosti pouze 4 km/h, ani jeden z účastníků nehody ji nebyl schopen zabránit. Svědci však popisovali, že Bridget Driscoll vypadala před srážkou vyděšeně z blížícího se vozidla a na místě tzv. zamrzla. Edsall byl zatčen, nicméně celá věc byla označena jako nehoda a Edsall byl zproštěn.

Úsměvné je, že doktor, který vyšetřoval tělo zemřelé, měl údajně prohlásit „Doufám, že se nic takového znovu nestane." Bohužel ještě ten rok došlo k dalšímu tragickému úmrtí - tentokrát však v New York City, kde automobil srazil chodce.

Jedna z prvních tragických kolizí elektromobilu a chodce se stala také ještě v 19. století. V roce 1899 k ní mělo dojít v New Yorku, kde jistý Henry Bliss zrovna vystupoval z tramvaje / měl pomáhat vystoupit ženě. V tu chvíli ho ovšem zachytilo elektrické taxi a Bliss utrpěl vážná zranění hlavy a hrudníku, kterým dalšího rána podlehl.

První tragická havárie automobilu, pokud nebudeme počítat nešťastné úmrtí z roku 1869, se odehrála roku 1898 v Anglii. Henry Lindfield a jeho syn měli zrovna cestoval z Brightonu do Londýna, ovšem před koncem cesty ztratil Lindfield kontrolu nad vozem a ten se rozjel z prudkého kopce. Během toho vůz prorazil plot, což Lindfielda vyhodilo z místa řidiče.

Následoval prudký náraz do stromu, během kterého byla Lindfieldova noha pevně sevřena mezi stromem a automobilem. Jeho syn však vyvázl bez zranění a běžel pro pomoc. Lékaři, kterým se dostal Henry Lindfield do péče, zjistili, že jeho noha je pod kolenem velice ošklivě zraněna. Rozhodli se proto pro amputaci, ovšem Lindfield zůstal po operaci v bezvědomí a další den zemřel.

Ve statistice nám bohužel chybí údaje o vůbec první kolizi dvou automobilů, nicméně tyto údaje se nám bohužel vypátrat nepovedlo.

Vytisknout

Diskuze: První vážné nehody automobilů? Smutná prvenství se datují až do 19. století

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Smart Mobile Disco

Smart se proměnil v pojízdnou diskotéku, jeho výbava vás ohromí

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud