Ford Mustang Boss 302, ve kterém řádil i Travolta? Tohle auto je esencí Ameriky

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. března 2018, 16:38 Google+

Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze 2 roky, přesto se jedná o automobil, jehož reputace přetrvává i po více než 50 letech. Každý původní Boss 302 je sběratelskou záležitostí, nicméně tenhle kousek má ještě výraznější historii, díky účinkování ve filmu s Johnem Travoltou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ford Mustang Boss 302

Ford Mustang Boss 302 | foto: Rm Auctions

Sdílejte článek

Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze v letech 1969 a 1970 s jediným prostým účelem: homologovat upravený model pro populární závodní sérii SCCA Trans-Am, které se mohyl účastnit pouze vozy s motorem o objemu menším než 5 litrů (305 kubických palců).

Možná si říkáte, proč tolik úsilí kvůli jedinému závodu, ovšem Ford to věděl moc dobře. Hlavní soupeř Mustangu, Chevrolet Camaro, totiž tento šampionát v roce 1968 vyhrál, což vystřelilo prodejnost tohoto modelu až do nebes - samozřejmě na úkor Fordu.

Za vnikem modelu Boss 302 stojí dvojice Semon “Bunkie” Knudson a Larry Shinoda, oba přičemž oba původně pracovali pro konkurenční GM, nicméně Knudson v roce 1968 poněkud kontroverzně přestoupil k Fordu a krátce na to sebou stáhl i Shinoda, který byl velice talentovaným designérem s bohatými zkušenostmi. Pod rukami se mu zrodila například Corvetta Sting Ray z roku 1963 nebo redesignovaná Corvetta z roku 1968.

Po přechodu k Fordu se oba kolegové dostali k projektu, jehož cílem bylo postavit Mustang, který by splňoval požadavky pro šampionát Trans-Am a dokázal by zamést s Camarem. Projekt byl ale přísně utajen, takže kdykoliv se jich někdo zeptal, na jakém projektu to právě pracují, Larry vždy s úsměvem odpověděl „the Boss car". A tohle označení už modelu zůstalo, pouze ho doplnilo označení 302, které zdůrazňovalo objem motoru 4.94 litru.

V dnešní Evropě nám objem 4.9 litru přijde jako extrém, nicméně v USA to na přelomu šedesátých a sedmdesátých let nebylo nic moc. Technici z Fordu si však dali záležet, aby tenhle motor vynikal prakticky ve všem. Mezi nejvýraznější změny patřilo uchycení klikové hřídele k bloku 4 šrouby (namísto 2), instalace modifikované hlavy z 5.7 litrového motoru, unikátní vačky, kliková hřídel z kované oceli, výkonný karburátor, speciální přivod vzduchu a dvojité koncovky výfuku.

Ve výsledku tak nový motor dokázal točit více než 8000 otáček za minutu, což bylo samozřejmě nebezpečné pro jeho životnost. Automobilka proto instalovala omezovač, který ručičku otáčkoměru zastavil u 6 250 otáček.

Nebyl to však jen motor, který se dočkal úprav. Přepracovaný byl i podvozek, který dostal odolnější tlumiče, silnější zadní listové pružiny nebo silnější stabilizátory. Mimo to přibyl posilovač pro přední kotoučové a zadní bubnové brzdy, díky čemuž se řízení mnohonásobně zlepšilo a brzdy dokázaly reagovat téměř okamžitě.

1970 FORD MUSTANG BOSS 302

Tenhle bílý kousek s černými pruhy a červeným interiérem je ale obzvláště ceněný exemplář. Zahrál si totiž po boku Johna Travolty a zpěvačky Shanii Twain ve filmu Trading Paint, který by se měl v amerických kinech objevit již v tomto roce. Jeho příběh pak IMDB popisuje jako souboj otce a syna, kteří spolu bojují na závodní trati i v rámci rodiny.

Vůz bohužel není úplný originál, neboť jeho motor byl vyměněn v roce 1975 za nový. Všechno ostatní, včetně přívodu vzduchu, výfuků, omezovače otáček a přepracovaných svodů bylo zachováno a upraveno pro nový motor.

Vůz jsme objevili v nabídce aukční společnosti RM Sotheby's, podle které je součástí i řada originálních dokumentů. Nový šťastný majitel si tak bude moci prolistovat v záruce na vozidlo, nebo v původním uživatelském manuálu. Navíc je k vozu i ručně psaný čtyřstránkový dopis, který v roce 2010 sepsal jeho původní vlastník.

Vytisknout

Diskuze: Ford Mustang Boss 302, ve kterém řádil i Travolta? Tohle auto je esencí Ameriky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Tesla Model X předvedla, že dokáže odtáhnout pořádný náklad

Musk už ví co s Teslami, pokud automobilka zkrachuje. Tohle využití byste…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud