Děsivý příběh československého Packardu? Pro tenhle vůz se komunisté neštítili ničeho

-mao / AutoRoad.cz, 13. března 2018, 17:01 Aktualizováno 13.3.2018, 18:17 Google+

První roky komunistického režimu v Československu byly krvavou přehlídkou zrůdných činů, jejichž aktéři byli mnohdy hnáni těmi nejnižšími pudy. Jedním z mnoha takových případů je i stále poměrně opomíjený příběh válečného hrdiny, odbojáře a diplomata, generála Karla Lukase. Osudným se mu přitom stal jeho automobil, který si přivezl ze svého významného působiště v USA a Kanadě.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 13.03. 19:50) Napište svůj názor
Packard Clipper Touring Sedan, pravděpodobný vůz generála Lukase

Packard Clipper Touring Sedan, pravděpodobný vůz generála Lukase | foto: Koláž: AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Generál Karel Lukas byl příkladem vojáka, který se nebál nasadit pro svou vlast i život. Když byl v roce 1915 odveden a následně odvelen na ruskou frontu, využil první příležitosti a v roce 1916 přeběhl k Rusům. Po několika měsících v zajateckých táborech se dostal k československým legiím, se kterými se pak aktivně účastnil bojů. Ještě za první světové války se pak podíval i na francouzská bojiště a do rodné vlasti se vrátil až v roce 1919.

V roce 1939 se zapojil do odboje, jako vojenský atašé se účastnil bojů v severní Africe a během bitvy u El Alameinu byl dokonce zraněn střepinou dělostřeleckého granátu. Ze jeho odvahu a vojenské nasazení se mu dostalo poct i uznání, z nichž některá získal i na půdě amerického kontinentu, kde působil na pozici československého vojenského leteckého atašé.

Když se tedy v létě roku 1947 vracel zpět do Prahy, jednalo se o vysoce postaveného důstojníka, který měl vynikající vztahy s domácími i zahraničními politiky i vysoce postavenými armádními činiteli. Už to samo o sobě mu mohlo být osudným, ovšem generál Lukas si ze svého zahraničního působení přivezl i osobní automobil Packard (podle snímků pravděpodobně model Clipper) a zboží, které bylo v poválečném Československu nedostupné. 

Jak v několika rozhovorech a pořadech České televize uvedl vojenský historik Eduard Stehlík, byl to s největší pravděpodobností právě luxusní automobil, pro který se mohl Lukas dostat do hledáčků komunistických pohlavárů nebo členů STB. V poválečných letech byl totiž vozový park na československých silnicích velice zastaralý a nablýskaný, rozměrný americký sedan byl na silnicích nepřehlédnutelný.

Aby však příslušníci STB mohli Lukasův vůz zabavit, potřebovali ho nějak zahrnout do trestné činnosti. Lukas byl proto obviněn z napomáhání v útěku brigádnímu generálovi Aloisi Liškovi, vůz se stal předmětem doličným a státní bezpečnost ho mohla zabavit. Do jakých rukou poté vůz putoval je nejasné, ovšem pravděpodobně vystřídal hned několik vysoce postavených stranických majitelů.

Jakmile byl vůz zabaven, mohl být Lukas ve smyšleném procesu teoreticky odsouzen a za pár let propuštěn. To by ovšem příslušníci STB nesměli v jeho bytě nalézt právě výše zmiňované nedostatkové zboží jako cigarety, alkohol, čokoládu, atd. Protože moc byla opojná a morální hodnoty v STB nízké, majetek začal z bytu generála Lukase rychle mizet - byt byl doslova rabován.

img-responsive

1946 Packard Clipper Touring Sedan | foto: wheelsage.org

Aby však nedošlo k odhalení této krádeže, musel být Lukas odstraněn. Během několika výslechů tak došlo k mučení, které způsobilo válečnému hrdinovi řadu vnitřních zranění i otevření zahojeného zranění z Afriky. Svým zraněním nakonec Lukas podlehl ve vězení dne 19. května 1949. Za jeho umučení a krádeže jeho majetku však nebyl nikdo potrestán.

Už během vyšetřování byl Lukas propuštěn z armády a následovalo i odejmutí čestného občanství města Zábřehu, poblíž kterého se narodil a kde navštěvoval gymnázium. Čestné občanství mu bylo navráceno 9. května 1990 a 29. srpna se dočkal z rozkazu prezidenta Havla povýšení na generálmajora in memoriam. V roce 1992 pak obdržel řád Milana Rastislava Štefánika. Jeho případ ale stále patří k těm méně známým, což je stále černou skvrnou naší historie.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Děsivý příběh československého Packardu? Pro tenhle vůz se komunisté neštítili ničeho

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 13.03.2018 19:50 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Unikátní obrněné vozidlo Sizaire-Berwick

Obrněnec poháněný vrtulí? Snaha překonávat pouště skončila vojenským fiaskem

Princ Harry a Meghan Markle za volantem Land Roveru Discovery

Autoškola pro královskou rodinu? Meghan Markle čeká kurz řízení od zvláštních agentů

Výroba nové generace Fordu Focus v německém závodě Saarlouis

VIDEO: Jak probíhá výroba nového Fordu Focus? Unikátní pohled do německého závodu Saarlouis

Demonstrace autonomního vozidla společnosti Mobileye se na světelné křižovatce změnila ve fiasko

Samořiditelné vozidlo jedoucí na červenou? Prezentace pro televizi skončila fiaskem

Nepříliš oslnivý výkon předvedly brzdy Modelu 3 i na závodním okruhu

Tesla Model 3 má pořádný problém. Kratší brzdnou dráhu má i stará Lada

Ilustrační foto

Emise v Evropě poprvé vzrostly. Nárůst zaznamenala i Škoda, nejekologičtější byla Toyota

reklama
reklama

Doporučujeme

Dubajští záchranáři mají k dispozici speciální sanitku, která je schopná vyvinou rychlost až 300 km/h

Nejrychlejší sanitka na světě? Do nemocnice vás neodveze, ale nikdy ji…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Karoq 1,0 TSI - Budoucnost tří válců? Statistiky mluví jasně

  2. Chris Brown vyvezl své pozlacené Lambo, extravagantní vkus nezapře

  3. Škoda Octavia s nájezdem 695 000 km? Technik nevěřícně žasl nad její kondicí

  4. Auto, které nelze převrátit? Tesla si z crash testu odnáší světové prvenství

  5. Znáte nejdražší SUV světa? Ta nejvzácnější vlastní jediný člověk, Rolls-Royce je až šestý

  6. Zetor vytáhl do boje, obrněnec Gerlach najde uplatnění v každé moderní armádě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud