Úspěšný útěk do západního Berlína bez jediného výstřelu? Hlavou kroutili na obou stranách

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 12. února 2018, 13:36 Aktualizováno 12.2.2018, 19:39 Google+

Rozdělení Berlína na východní a západní s sebou přineslo i rozdělení řady rodin a vztahů, ovšem někteří se s touhle situací odmítali smířit a začínali vymýšlet způsoby, jak dostat své drahé na druhou stranu, do svobodného západního Německa. Několik z těchto útěků zahrnovalo i osobní automobil a dva dokonce proběhly v malém britském sporťáku, od kterého by podobnou akci nikdo nečekal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Heinz Meixner dostal v půjčeném Austin-Healey Sprite do západního Berlína svou snoubenku i budoucí tchyni

Heinz Meixner dostal v půjčeném Austin-Healey Sprite do západního Berlína svou snoubenku i budoucí tchyni | foto: Moss Motoring

Sdílejte článek

Během útěku z komunistického bloku do západních zemí využívali lidé celou řadu způsobů. Kopali tunely, stavěli letadla, opravovali druhoválečné obrněnce, upravovali osobní vozy, atd. Způsobů bylo nespočet, ovšem s každým dalším byly východní ozbrojené složky pozornější.

Příběh, který nás zaujal, však zahrnoval vůz, od kterého by pokus o pašování lidí do svobodného světa snad nikdo nečekal, malý britský roadster Austin-Healey Sprite. Dvousedadlový sporťák bez střechy byl určen spíš pro užívání si radostí ze zakroucených silnic a jeho kufr měl hostit koš na piknik a deku, přesto se do něj dala složit i budoucí tchyně a provizorní ochrana před výstřely z AK-47. To už ale příliš předbíháme.

Nevíme, kdy přesně se začal tento příběh psát, ale vše začalo večera, kdy se rakouský občan Heinz Meixner seznámil na večerní zábavě ve východním Berlíně s jistou Margarete Thurau. Vše došlo až k zásnubám a žádosti Margarete o emigraci do Rakouska, ovšem tu východoněmecké úřady zamítly. Přišel tedy čas na méně legální řešení.

Meixner, který tou dobou poměrně často cestoval mezi oběma částmi Berlína, začal plánovat útěk přes jeden z oficiálních hraničních přechodů. Ke svému plánu si vybral kontrolní stanoviště Charlie, na které se jednoho dne vypravil se zapůjčeným skútrem. Když mu pohraničník kontroloval doklady, Meixner nenápadně zaměřil výšku ocelové závory, která byla cca 95.25 centimetrů nad asfaltem.

Po návratu do západního Berlína začal Meixner obrážet místní autopůjčovny a hledal vůz, který by se pod závoru vešel. Jedinou možností se nakonec ukázal být právě červený Austin-Healey Sprite, který bez čelního skla měřil 90.17 centimetru. Automobil byl tedy vybrán, stačilo zvolit čas.

Meixner se rozhodl pro neděli, krátce po půlnoci. Před útěkem ale z vozu demontoval čelní sklo a upustil vzduch z pneumatik, aby získal ještě pár milimetrů místa. Poté naložil svou snoubenku do malého prostoru za sedadly, který zakryl dekou, a tchyni naložil do kufru. Aby ji ochránil před možnou střelbou pohraničníků, naskládal za ni cca 30 cihel.

V neděli 5. května 1963 v ranní tmě dorazil Meixner na hranice u kontrolního bodu Charlie. Poté, co předal pohraničníkovi své doklady, byl nasměrován k budově, kde měly být vyřízeny podrobnosti. V ten moment ale Meixner šlápl na plyn a před zraky nevěřícně zírajících pohraničníků projel pod železnými závorami na západ.

Než vojáci stihli sundat pušky z ramenou a zahájit palbu, Meixner už byl na západní části, kde na něj pro změnu nevěřícně zírali západoněmečtí pohraničníci spolu s americkými vojáky. Meixner přitom během krátkého sprintu rozvášnil malý Austin-Healey natolik, že po dupnutí na brzdu za ním zůstala 29.2 metrů dlouhá brzdná stopa.

Jakmile se situace uklidnila, Meixner vše Američanům vysvětlil. Podlejeho slov měl spočítáno, že jakmile si vojáci na východní straně uvědomí co se děje, budou potřebovat další 3 sekundy na zahájení střelby. I proto dal do kufru několik cihel jako "balistickou" ochranu.

Úsměvné však je, že několik měsíců po Mexinerově úspěšném pokusu se o totéž pokusil jistý Norbert Konrad ze západního Německa, který se rozhodl za každou cenu z východního Berlína dostat svou lásku jménem Helga Werner. Ve stejné autopůjčovně si tak vybral stejný Austin-Healey Spirit, Helgu zavřel do kufru a opět vyrazil ke kontrolnímu bodu Charlie. Cestou málem zpanikařil když ho zastavil místní policista, ovšem ten ho pouze chtěl upozornit na uvolněný výfuk, který Konrad rychle opravil a pokračoval na hranice, kde se opět opakoval ten stejný scénář.

Stejně jako Heinz, i Konrad nakonec uspěl, propašoval Helgu do západního Německa a během několika týdnů se s ní oženil. Východoněmecká tajná policie, ve které nejspíš někdo za tyhle akce vyhrál výlet na Sibiř, ale během pár týdnů doplnila své ocelové závory o několik vertikálně umístěných kovových "hrotů", takže podjet už je bylo nemožné. Malému roadsteru už ale jeho zásluhy nikdo odepřít nemůže.

Vytisknout

Diskuze: Úspěšný útěk do západního Berlína bez jediného výstřelu? Hlavou kroutili na obou stranách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Dobíjecí stanice Tesla

Tesla má jeden zásadní problém. Řešení je po ruce, nikdo s ním ale nic nedělá

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud