Mercedes-Benz Rekordwagen se objevil před 80 lety, jeho rekordy však překonali teprve nedávno

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 24. ledna 2018, 17:28 Aktualizováno 25.1.2018, 07:52 Google+

Ve třicátých letech minulého století se v Německu děla řada věcí, které bezpochyby ovlivnily podobu současného světa. Jednou z nich, na kterou se však poměrně často zapomíná, však bylo i stanovení rychlostního rekordu na veřejné silnici, jehož překonání se podařilo až ke konci minulého roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mercedes-Benz W125 Rekordwagen

Mercedes-Benz W125 Rekordwagen | foto: Jalopnik

Sdílejte článek

Když osmadvacátého ledna 1938 usedal Rudolf Caracciola do kokpitu svého závodního dvanáctiválcového vozu Mercedes-Benz 125 Rekordwagen, pravděpodobně neměl ani tušení, že se mu za pár chvil podaří stanovit rychlostní rekord, jehož překonání potrvá téměř osmdesát let.

Během jízdy po německé dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem totiž Caracciola dosáhl rychlosti 432.7 km/h na volný kilometr, čímž stanovil světový rekord. Kromě toho se mu však an této jinak normální dálnici podařilo stanovit i světový rekord v rychlosti na volnou míli, jehož hodnota byla 432.4 km/h.

Nechybělo mnoho a automobilka Mercedes-Benz mohla slavit 80. let nepřekonaného rekordu, nicméně 4.listopadu minulého roku se automobilka Koenigsegg rozhodla, že je na čase rekordy přepsat. Testovací jezdec ve voze Agera RS dosáhl na normální silnici průměrné rychlosti 445.4 km/h na volný kilometr, čímž předválečný rekord Mercedesu přepsal. Následně pak vylepšil i rekord na volnou míli a stanovil celkem 5 světových rekordů.

Dodnes je však neuvěřitelné, jak dlouho se Mercedesu a jeho "Rekordwagenu" dařilo rekordy držet. Už z pohledu na stroj samotný je však každému jasné, že při jeho konstrukci se sešli tí nejlepší hned z několika odvětví.

Základem rekordního vozu byl závodní Mercedes-Benz W125, nicméně všem bylo jasné, že jeho karoserie bude potřebovat co možná nejaerodynamičtější tvary. Výsledek hovořil sám za sebe, nicméně až o desítky let později se ve větrném tunelu zjistilo, že vůz měl aerodynamický odpor pouze 0.170. Pro představu, pravděpodobně nejaerodynamičtější vůz současnosti, nepříliš praktický koncept Volkswagen XL1, má odpor 0.189.

Další výzvou pro konstruktéry byl motor - 5.6 litrová V12 generovala na tu dobu neskutečných 563 Kw (765 koní), nicméně to konstruktérům nestačilo. Pomocí nových karburátorů přidali dalších 29 koní a motor neustále ladili. Zvyšovala se spolehlivost, využívali se nejnovější poznatky z letectví a upravovala se i směs vzduchu a paliva pro jednotlivé válce.

Archivní záběry, Mercedes-Benz W125 Rekordwagen během stanovení několika světových rekordů (3:31) | zdroj: youtube.com

Takhle výkonný motor však potřeboval adekvátní chlazení. Němečtí technici z berlínského ústavu pro letectví proto přišli s něčím, co bylo nevídané ale geniální. Chladič umístili do nádoby s 5 kilogramy ledu a 48 litry vody. Kromě spolehlivého chlazení se jim navíc podařilo minimalizovat otvory na karoserii, které by jinak zvyšovaly odpor vůz zpomalovaly.

I přes tyto inovativní přístupy a maximální nasazení všech techniků jsme is však téměř jisti, že ani ti nejoptimističtější konstruktéři nečekali, že překonání jejich rekordu potrvá tolik let. Koenigsegg se však na něco takového spolehnout nemůže, už teď se totiž na jeho rekord chystá Bugatti s modelem Chiron a Hennessey s modelem Venom F5.

img-responsive

Koenigsegg Agera RS | foto: Koenigsegg

Ani samotná automobilka Koenigsegg se však nevzdává a věří, že její vrcholný model Agera RS by mohl být schopen ještě překonat magickou hranici 300 mil za hodinu, tedy cca 482.8 km/h.

Vytisknout

Diskuze: Mercedes-Benz Rekordwagen se objevil před 80 lety, jeho rekordy však překonali teprve nedávno

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Nový Rimac se představí na autosalonu v Ženevě, zatím se mu přezdívá "Concept Two"

Chorvatský Rimac má nový model. Hammond z Grand Tour dostal vzkaz předem

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud