Automobil luxusnější než Rolls-Royce? Dual-Ghia vlastnil Sinatra, Regan i Lyndon Johnson

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. ledna 2018, 13:10 Aktualizováno 8.1.2018, 14:04 Google+

Zní to možná neuvěřitelně, ale v padesátých letech se za oceánem vyráběl automobil, vedle kterého vypadal Rolls-Royce jako chudý příbuzný. Během dvou let vzniklo pouhých 117 kusů a svou cenou byl tím nejdražším, co jste si mohly v USA tou dobou koupit. Za extrémní částku jste však dostali tolik luxusu a stylu, že z toho i dnes přechází zrak. Není proto divu, že vozy Dual-Ghia si získaly oblibu hlavně mezi Hollywoodskými celebritami a nejmocnějšími lidmi země, včetně dvou prezidentů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dual-Ghia

Dual-Ghia | foto: eBay

Sdílejte článek

Abychom mohli lépe vysvětlit vznik tohoto unikátu, je potřeba vrátit se do poválečných let ve Spojených státech, kde tou dobou jel automobilový průmysl na plné obrátky. V průmyslu bylo zaměstnáno ohromné množství lidí a automobilky chrlily jeden model za druhým. Trh postupně ovládla velká trojice General Motors, Ford a Chrysler, vedle kterých se statečně držel ještě například Studbaker nebo AMC. Kromě toho se však čas od času objevila malá automobilka, která se snažila přinést něco zcela převratného.

Jednou z nich byla i společnost Dual Motors, jejímž zakladatelem byl jistý Eugene Casaroll. Ten chtěl postavit skutečně exkluzivní automobil za přijatelnou cenu, vůz s jedinečnou a ručně vyráběnou karoserií, který by mohl stylem i cenami konkurovat i tehdejším Cadillacům.

Začátkem pro stavbu jeho vozu se stalo šasi Dodge D-500, které doplnil 5.2 litrovým motorem V8 Hemi. S touto sestavou se vydal Casaroll do Itálie, konkrétně do slavné karosárny "Carrozzeria Ghia Torino". Zde bylo šasi vozu upraveno, byl zkrácen rozvor a vůz dostal karoserii, která se inspirovala  prací Virgila Exnera. Vůz byl nakonec dostupný pouze s jednou karoserií a to v podobě velkolepého čtyřmístného kabrioletu.

Během let 1956 až 1958 se vyrobilo pouze 117 vozů Dual Ghia, přičemž jeden vyšel na 7500 dolarů, což dnes odpovídá částce cca 63 000 dolarů (cca 1,3 milionu korun), Tehdy se však jednalo o nejdražší vůz na území USA, přičemž i konkurenční Cadillac Eldorado Biarritz kabriolet tehdy vyšel o 200 dolarů levněji.

Díky elegantnímu vzhledu, luxusnímu zpracování a puncu nedostupnosti se však vůz rychle dostal do hledáčku tehdejších Hollywoodských celebrit, úspěšných muzikantů nebo politiků. Vůz Dual-Ghia tak vlastnil například Sinatra, Dean Martin nebo Ronald Regan, který ho následně prohrál v kartách s prezidentem Lyndonem Johnsonem. Vůz měl dokonce takové renomé, že tehdejší hollywoodská novinářka Dorothy Kilgllen napsala ve svém sloupku, že "Roll-Royce je symbolem těch, kteří si nemohli dovolit Ghiu."

Vůz na fotografiích přitom patří k vybraným padesáti kusům, které dostaly výkonnější motor s čtveřicí karburátorů a upravenými ventily, díky čemuž mohl nabídnout až 260 koní, zatímco standardní "Red Ram" Hemi disponoval výkonem pouze 230 koní. Výkon poté putoval na kola prostřednictvím dvoustupňové "TorqueFlite" automatické převodovky.

Z celkem 117 vyrobených kusů se do dnešních dnů dochovala v provozuschopném stavu asi jen třetina vozů, přičemž tento vystavený bývá často označován za ten v nejlepším stavu. O tom ostatně svědčí i výhra ve své kategorii na renomované akci Pebble Beach Concours D’elegance 2010.

I podle profesionálně zhotovených fotografií je jasně vidět, že vůz je v perfektním stavu a jedná se o sběratelskou perličku. Není proto divu, že majitel inzerující vůz na eBay za něj požaduje téměř půl milionu dolarů. Pro opravdu zapálené sběratele by však ani částka 447,770 dolarů (cca 9,5 milionu Kč) nemusela být problémem.

Vytisknout

Diskuze: Automobil luxusnější než Rolls-Royce? Dual-Ghia vlastnil Sinatra, Regan i Lyndon Johnson

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Škoda KAROQ 2,0 TDI 140 kW 4x4 DSG

Nejlepší české auto? Exkluzivní test nejsilnější Škody Karoq, kterou v obchodě…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud