Pneumatika, dnes tak samozřejmá věc, na které se dolaďují ty nejjemnější detaily, aby nám byla schopna poskytnout tu nejlepší možnou trakci. Napadlo vás někdy, kdo a kdy ukázal světu první pneumatiku? Příběh je to zajímavý, neboť za jejím vznikem nestojí žádný automobilový průmysl, ale "obyčejný" veterinář s nemocným synem.
Píše se rok 1888, když skotský veterinář pracující v Belfastu řeší zdravotní problémy svého syna. Tím veterinářem není nikdo jiný, než John Boyd Dunlop. Lékaři doporučí jeho malému synovi jízdu na kole, ale Dunlopovi se nelíbí, jak obtížně se na tehdejších kolech jezdí. A tak se kolem kola rozhodne natáhnout obyčejnou gumovou hadici, kterou za pomocí pumpičky na fotbalový míč naplní vzduchem.
"Zlepšováku" si všimne i výrobce jízdních kol v Belfastu, Robert Edlin, který okamžitě doporučí Dunlopovi, nechat si tento vynález patentovat, což se stalo 23. června 1888. O čtyři měsíce později Dunlop svůj vynález doplnil o ventilek, díky čemuž mohl Edlin sestrojit vůbec první bicykl s pneumatikami. V květnu následujícího roku slavily Dunlopovy pneumatiky velký úspěch na cyklistických závodech. Ještě téhož roku patent odkoupil víceprezident Irského sdružení cyklistů a založil továrnu Pneumatic Tyre and Booth´s Cycle Agency.
Komplikace se objevily v roce 1890, když časopis Sport and Play informoval svět o tom, že Dunlop nebyl první, kdo pneumatiky objevil. Se stejným principem přišel skotský vynálezce Robert Wiliam Thomson o téměř 50 let dříve, avšak pro rozšíření vynálezu tehdy nebyla vhodná doba, a tak Thomson i s jeho nápady upadl v zapomnění. Dunlop však o patent přišel a výroba se uvolnila pro každého.
V následném vývoji byli nejaktivnější bratři Michelinové, které Dunlop však ještě naposledy předběhl objevem vulkanizace pomocí páry. Tím umožnil výrobu pneumatiky se vzorkem. Hned poté ale ztratil o pneumatiky zájem, své akcie prodal a otevřel si obchod s látkami. Jeho jméno však nese firma Dunlop Rubber Company dodnes.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?